tirsdag den 21. september 2010

Thomas Enger: Skindød, 2010

Endnu en nordisk krimi, denne gang norsk, der af forlag og medier bliver udskreget til at være den globale krimis redning. Og det er da en fin krimi - især som hjælp til en omgang ondt i halsen - men den redder altså ikke verden af den grund!
Thomas Engers start på serien om journalisten Henning Juul er efter en lille smule skæv start en underholdende og spændende krimi, skrevet i gode mundrette bidder. Henning Juul er en god figur, som jeg gerne vil læse mere om, og både sprog eller handling er lige ud af posen, bortset fra at jeg måske synes, der går lidt for meget tomgang i at skjule hvad det egentlige plot er. Men da der først kommer hul på bylden - så går der godt nok plot i den! De sidste 100 sider bliver der forklaret og lagt nye spor og blindspor ud, så der igen kan opklares, så det kan blive forklaret - og der er, som der ofte er i nordiske krimier, mange tilfældigheder, der lige pludselig passer lidt for godt sammen. Og så er der et element ved afslutningen, som jeg bare ikke kan røbe, men som jeg finder helt forfriskende.
Nå, men fin underholdning, og jeg tager da gerne en dag eller to i sengen med Henning Juul, altså i bogform, om et års tid igen.
***

Ingen kommentarer:

Send en kommentar