onsdag den 13. november 2013

Mikal Hem: Måske kan jeg blive diktator, 2013

Ligesom mange andre er jeg både fascineret og frastødt af diktatorer og deres ofte absurde fremfærd her på jorden. Det har jeg til fælles med den fyrreårige norske filosof og journalist Mikal Hem, der siden 2010 har drevet den populære blog Diktatornytt med nyheder fra jordklodens diktaturer. I 2012 udgav han i Norge bogen Kanskje jeg kan bli diktator, som blev udgivet på dansk i maj 2013 under titlen Måske kan jeg blive diktator.
Bogen er opbygget som en vejledning i ti kapitler i, hvad man skal huske, hvis man selv vil springe ud som despot, hvordan man opbygger sin magt - og hvordan man holder sig ved magten. Dog har det sidste kapitel titlen Kom væk i tide. I samtlige kapitler under overskrifter som bl.a. At lade sig dyrke, Hvordan man bliver rig, Knep løs, Hold stilen og Del goderne (med dine nærmeste) er der generelle råd og anvisninger, godt krydret med eksempler fra diktaturer og diktatorer. Udover de gammelkendte diktaturer som de afrikanske, syd- og mellemamerikanske og ikke mindst det nordkoreanske, er de "nye" diktaturer i de gamle sovjetstater godt repræsenteret i det, der nærmest bliver til en absurd og ofte makaber anekdotesamling.
Det er eksemplerne eller anekdoterne, som Måske kan jeg blive diktator er stærk på. Den mere sammenbindende tekst og analyse kan ikke helt finde ud af, at holde sig til udgangspunktet med den satiriske instruktion til læseren med en latent diktator i maven. Satiren bliver nogle gange til sarkasme, og andre gange bliver den helt væk, så den "selvskrevne" del fremtræder ret ujævn.
Men ellers god anekdotisk bog (med en glimrende forside) fra den mærkværdigvis virkelige verden, der sikkert ikke har budt på den sidste absurde, morsomme og samtidig tragiske overraskelse fra det diktatoriske overdrev.
***
(Klim, 167 sider. Udgivet 24. maj 2013. Oversat af Connie Møller Christensen fra norsk: Kanskje jeg kan bli diktator, 2012)
Lån bogen på bibliotek.dk
Læs anmeldelse fra Politiken
Se Mikal Hems blog Diktatornytt med nyt om alverdens diktaturer. (Findes også på Facebook)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar