fredag den 14. maj 2010

Howard Shaw: Giovanni Camerinis forbrydelse, 1961

Netop hjemvendt fra Rom har jeg for måske fjerde eller femte gang nydt Howard Shaws Giovanni Camerinis forbrydelse, siden jeg hørte Helge Kjærulff-Schmidt læse den højt i radioen i begyndelsen af 80'erne.
Det er nok den "sommerhusroman" jeg holder mest af og gerne læser resten af mit liv med fem års mellemrum. Der er noget fantastisk lunt og hyggeligt over bogen, der er en rigtig gavtyvehistorie om en restauratør i kvarteret Trastevere i Rom, som på foranledning af sin gode ven boghandleren graver en tunnel ind til den nyåbnede kæderestaurant tre-fire huse længere henne i karréen for dagligt at malke deres køkken for vin og mad i kampen for at undgå at blive udkonkurreret. At restauratøren Giovanni så under gravearbejdet falder over (og i) en etruskisk kongegrav, gør ikke historien mindre fornøjelig.
Det er bestemt ikke stor litteratur, men god og gammeldags hyggelæsning med nogle gode arketyper, fine replikker - og kærligheden kommer da også forbi... Skøn lille bog!
***1/2
(Originaltitel: The crime of Giovanni Venturi, 1959)

PS: Jeg har foreslået DR's podcastafdeling at udsende Helge Kjærulff-Schmidts oplæsning af bogen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar