tirsdag den 31. januar 2012

Ny skønlitteratur - februar 2012


Februar måned begynder at ligne lidt sæson igen for danske nyudgivelser - i hvert af kvindelige forfattere - selv om der er blevet sluppet lidt fri fra de større danske navne i januar. Først tager vi det nye "finlitterære guldæg" Josefine Klougart og hendes Én af os sover, som kommer 17. februar. Den skulle i følge forlaget og Saxo.dk handle om "at forlade og blive forladt; en insisteren på sorgen som en nødvendighed. [...] En roman om tab, hjemløshed og lys". Så kommer Katrine Marie Guldagers Lille hjerte (9.2). Den fortsætter generationskrøniken fra Ulven om en ikke helt almindelig familie i 1950'ernes Køge.  
Anne-Marie Vedsø Olsen udgiver d. 3. februar sin nye roman Glasborgen, som nok skal blive studeret af mange for at se om der er en nøgleroman om Operaen i København. Det er i hvert fald dér den foregår, og selve brødristerfacaden ud mod vandet pryder forsiden. Hovedpersonen er operasangerinde, og der skulle være rænker og intriger i vente. Sissel Bergfjord har ikke været voldsomt produktiv i sin forfatterkarriere. Hun debuterede i 2006 med Min morfars stemme, som jeg synes at kunne huske at jeg godt kunne lide, og Sortedam, som kommer d. 24. er så kun hendes andes bogudgivelse. En bog om højgravide Sigrid, der rydder op i hendes afdøde alkoholikermors lejlighed. Jeg slutter de danske kvinder af med Signe Schlichtkrull og Krak (10.2). For nogle år siden læste jeg hendes Fogeden, og var ikke voldsomt begejstet. Men jeg skrev også: "Men jeg er ikke i tvivl om, at denne debut afslører et talent, som vil kunne lave en rigtig god roman, når hun får sine personer gjort til hele og rigtige mennesker". Jeg får se....
Og udlandet: De udenlandske udgivelser på dansk er denne gang en lidt blandet landhandel.Så jeg tager dem efter udgivelsesdato. Månedens faglitterære indslag er den myrdede russiske journalist Anna Politkovskaja fra avisen Novaja Gazeta med en samling artikler kaldet Den nøgne sandhed (9.2). Jeg har hørt hendes navn nævnt mange gange og vil nu forsøge også at læse, hvorfor statsmagten og Putin er blevet nævnt som mulig ophavsmand til mordet på hende. Og mens vi er ved faglitteraturen, skal det nok også nævnes at den helt store salgssucces nok bliver den svensk fodboldspiller Zlatan Ibrahimovic og hans selvbiografi Jeg er Zlatan Ibrahimovic, som udkommer d. 16.2. Den næste bog i rækken er engelske David Mitchell og hans Skyatlas (17.2). David Mitchell har udgivet fem romaner, som alle er blevet indstillet til Bookerprisen, men det er tilsyneladende kun hans Black Swan Green, der før er oversat til dansk. Skyatlas består af seks forskellige historier fra hhv. 1850, 1931, 1975, nu, i fremtiden og efter apolypsen og knyttes sammen ved hjælp af diverse spor og tematiske fællesskaber. Lyder spændende!
Så er der månedens eneste mandlige danske indslag, Erwin Neutzsky-Wulff, der denne gang har skrevet en bog der hedder Jack the Ripper (17.2), som giver hans bud på Rippersagens sammenhæng. For første gang tror jeg, at jeg vil prøve at give mig i kast med Neutzsky-Wulff. Det virker i det mindste ikke helt så okkult og verdensfjernt, som noget af hans andet har lydt til at være. Eller...?  
Den enøjede kanin af svenskeren Christoffer Carlsson udkommer 23.2 og er en Twin Peaks-inspirerede spændingsroman. Den skulle være en bog om ungdom, venskab og kærlighed, om at forlade barndommen og lægge uskylden bag sig og se det grimme bag pænhedens facade i øjnene. Carlsson har tidligere fået udgivet krimien Tilfældet Vincent Francke
Og til sidst er månedens eneste egentlige krimi (måske sammen med Jack the Ripper), nemlig Volker Kutschers Den stumme død, som udkommer den 29. Det er et længe ventet andet bind i Volker Kutschers bestseller-krimiserie om kriminalkommissær Gereon Rath og er "en hårdkogt, sort-hvid actionkrimi og et farvestrålende, pulserende tidsbillede af storbyen Berlin i 1930'erne", som forlaget skriver. Serien startede med Den våde fisk i foråret 2009.
Og så: Ret til ændringer og suppleringer forbeholdes som sædvanlig.

Se nyere/tidligere indlæg om kommende bøger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar