torsdag den 29. marts 2012

Erwin Neutzsky-Wulff: Jack the Ripper, 2012

Det bliver ikke nogen begejstret anmeldelse, som jeg kommer til at give Erwin Neutzsky-Wulffs Jack the Ripper! Jeg havde håbet den var bedre end de to enstjernede anmeldelser i Politiken og Berlingeren og den tostjernede i Jyllands-Posten, men nej.
Jeg havde taget den med på den liste over over bøger udgivet i februar 2012, som jeg tænkte kunne blive interessante, og den var den da også. Men  det blev ikke ikke så meget pga. dens kvaliteter, men som et eksempel på hvor galt det kan gå...
For det første er der et hav af hav af fuldkommen irrelevante sidespor og sidehistorier, som jeg aldrig fandt ud af, hvorfor egentlig var med i bogen andet end at give et tidsbillede og for at vise hvordan alle andre end Neutzsky er gået galt i byen i de sidste 120 år i jagten på den egentlige morder.
Så er der sproget, der nok udelukkende er "til benefice" for forfatteren selv, men hen jeg håber at han "erfor", at det intet formål havde for at bruge sådanne ord for at lave et forsøg på et tidstypisk sprogbillede af 1880'erne. Det virker i højere grad som ubehjælpsomt blær. Og teknisk set er Neutzsky-Wulff en dårlig forfatter. Ud over sidehistorier - og der er mange - der ingen steder fører, er der også tekniske fejl som jeg ikke har set før. Det kan f.eks være personer i en scene som først præsenteres med navn, når de går ud af historien igen - ofte uden at der har været nogen pointe med deres "præsens".
Alt alt: Elendig møghund af et makværk, som faktisk udelukkende er interessant af lige netop den grund. Og jeg fatter ikke at forlaget Sohn overhovedet har udgivet den eller i det mindste ikke sat alle redaktionelle kræfter ind på at få bare en acceptabel udgivelse ud af det. Den komme på min liste over årets ringeste bøger!
1/2
(Sohn, 232 sider)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar