lørdag den 12. juni 2010

Peter Robinson: En personlig sag, 2010

I Peter Robinsons serie om kriminalkommissær Alan Banks er hovedpersonen altid mere eller mindre personligt involveret i sine sager - og denne gang er det mere.
Efter brandattentatet mod Banks i Djævelens ven er det denne gang hans bror, som har fået ørerne i maskinen.Som sædvanligt er Peter Robinson noget af det bedste, jeg kan finde på den kriminallitterære scene - både når det drejer sig om plot, en troværdig og spæmdende beskrivelse af den politimæssige efterforskning og ikke mindst de glimrende portætter af personerne, især Alan Banks, som bestemt ikke er en klichehelt. Robinson og Banks kan altid anbefales!
Jeg vil dog sige, at der måske denne gang kunne være skåret 50 sider af bogen uden at det ville have gået ud over noget. Intet virker unødvendigt og "for meget", og alting har sin plads til at afdække historien - men alligevel er den i mine øjne lige trukket for langt i halen. Jeg vil ikke lade det trække fra, da det måske er min tålmodighed, som det i højere grad er galt med...
***1/2
(Originaltitel: Strange affair, 2005)
Bonus: Se bogens playlist på Peter Robinsons hjemmeside.
Se også mine anmeldelser af Peter Robinsons Mørkespil, 2011 og Djævelens ven, 2009.

1 kommentar: