søndag den 10. april 2011

Masser af indlæg om krimiens fremtid på Krimimessen 2011 i Horsens - og hvad kommer man hjem med: Spillane og A.A. Milne!

Én eneste gang var Fruen og jeg ovre i den egentlige messehal med forlags- og boghandlerstande på Krimimessen i Horsens. Vi var der i ca. en halv time, og da vi kom ud havde jeg købt tre bøger på Fyns Antikvariats stand, som jeg glæder mig til at læse:
Mickey Spillanes to bøger I en ensom nat, 1953 og Mike Hammer hævner, 1955. Begge er volds- og våbenfikserede og fra den bedste McCarthyskuffe! Hvis de lever op til den eneste Spillaneroman, som jeg har læst, De grønne kort, er det med det mest modbydelige livssyn - og skide godt skrevet og tæske underholdende.
Den tredie bog var Peter Plys' opfinder A. A. Milne og hans Mysteriet i det røde hus fra 1945. Den er oprindeligt fra 1922, og blev i følge Carsten Wind Meyhoffs Forbrydelsens elementer krititiseret sønder og sammen af Raymond Chandler for at være fuldstændig forkert på den mht. virkeligt politiarbejde.
Men Meyhoff skriver selv, at bogen faktisk er en lille overset perle i den britiske guldalderkrimi pga dens humor og snurrige konstruktion.
De skal nok blive læst og anmeldt - men jeg kan da forestille mig, at mindst en af den bliver til en del af sommerferielæsningen i år...

2 kommentarer:

  1. Spændende. Spillane lyder som en jeg skal nuppe snart :-)

    SvarSlet
  2. I hvert fald "De grønne kort" uddeler solide og velskrevne bøllebank fra det ydre højre i 50'ernes USA til alverdens lusebefængte venstrefløjselementer, der kun er ude på at inficere Den frie Verden med kaos og kommunisme!!!
    Det var et solidt indblik i den værste McCarthyistiske konspirationstanker.

    SvarSlet