fredag den 1. februar 2013

Magnus Montelius: Manden fra Albanien - en roman om et forræderi, 2012

Magnus Montelius er til daglig svensk miljøkonsulent, har løst flere opgaver i Balkan og i det tidligere Sovjet, og har boet i perioder i både Afrika og Latinamerika. Men hans debutroman Manden fra Albanien er pæresvensk - den foregår i hvert fald i Stockholm og selv en udlænding viser sig at være svensker...
Den tager os med tilbage til 1990, hvor en mand, tilsyneladende albansk flygtning, en aften findes død for foden af en klippe. Da det viser sig, at manden er en tidligere svensk statsborger, udenrigsministeriel embedsmand og kommunist, som alle troede var hoppet af til Albanien midt i tresserne efter spionage, melder spørgsmålet sig straks: mord, selvmord eller ulykke. Journalisten Tobias Meijtens og hans kvindelige kollega, Natalie Petrini, begynder at grave i sagen, som viser sig at være mere omfattende end som så, og sagen vækker skjulte interesser til live.
Det er en glimrende historie, Montelius har fået skruet sammen, selv om jeg synes, at i 1990 og med den problematik, som bogen omhandler, kunne have sporet sig mere ind på stemningen under og efter Østblokkens sammenbrud. Realismen er rigtig flot holdt i bogen, personerne både arketyper og nuancerede, og plottet skruet fint sammen med en jævnt stigende spændingskurve - endda klaret uden "synlig" vold og totalt blottet for sex med undtagelse af ét enkelt kys!
Men bagefter tænkte jeg på: Hvor længe husker jeg mon denne bog? Jeg tror ikke, det bliver så længe. Og kommer jeg om et par måneder til at anbefale den som bibliotekar, er jeg nok ikke helt sikker på hvorfor...
Men god læseoplevelse så længe den stod på, og her kan jeg godt anbefale den - og endda nu huske hvorfor!
***1/2
(Modtryk, 360 sider. Udgivet 29. september 2012. Oversat af Bjarne Nielsen fra svensk: Mannen från Albanien, 2011)
Se mere på Litteratursiden
Lån bogen på bibliotek.dk
Læs anmeldelser fra PolitikenArbejderen* og Dagens Nyheter (sv.)
* Det er forhåbentlig ikke oversætteren Bjarne Nielsen, der også er den begejstrede anmelder Bjarne Nielsen...? Jeg skrev og spurgte Arbejderen, som svarede: Nej!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar