søndag den 26. februar 2012

Ny skønlitteratur - marts 2012


Jeg starter denne gang i Finland med Sofi Oksanen og hendes roman fra 2005 Baby Jane, som kommer på dansk 2. marts. Den handler om et lesbisk par i Helsinki, der mere og mere isolerer sig i deres lejlighed pga den ene part Piki's spiseforstyrrelse. Men isolationen tærer på forholdet, og da det bliver klart, at Piki har en særlig forbindelse til en kvinde fra sin fortid, er håbet ude. Spændende at se om Baby Jane holder det høje niveau fra Renselse og Stalins køer.
En anden bog, som jeg glæder mig meget til at sætte tænderne i, er Kim Leines Profeterne i Evighedsfjorden. Jeg har allerede modtaget et anmeldereksemplar, som jeg vandt på Gyldendals facebookside mod at anmelde den på forlagets hjemmeside, så når bogen udkommer d. 16. marts kan du læse min anmeldelse af Leines historiske roman fra det grønlandske religiøse overdrev i 1700-tallet dér - og selvfølgelig også her på Bogbrokken!
Det sidste helt store must read jeg har fra marts udgivelser, er japanske Jiro Taniguguchi og hans tegneserie Min fars dagbog (19.3). En midaldrende mand vender hjem til sin barndomsby, som han ikke har besøgt i 15 år, for at deltage i sin fars begravelse. Efter begravelsen forsøger familien at sammenstykke farens livshistorie, der tvinger dem til at revurdere opfattelsen af ham og især forstå, at det ikke kun skyldtes almindelig travlhed på arbejdet, at han i lange perioder var væk fra familien. Taniguchi har tidligere fået udgivet Min fjerne barndomsby og Manden der går tur. Begge meget, meget smukke historier.
Så er Christian Jungersen tilbage efter en pause på seks år og udgiver Du forsvinder (27.3). Mia er lærer. Frederik leder en privatskole. På en ferietur til Mallorca med deres sekstenårige søn begynder Frederik at opføre sig underligt. Det viser sig, at han har en hjernesvulst, der gradvist har ændret hans personlighed. En djævelsk og filosofisk kærligheds­roman om at finde sin egen vej ud af katastrofen.
Det litterære ægtepar på Bakkehuset, Merete Pryds Helle og Morten Søndergaard, skriver fælles under navnet Liv Mørk og har denne gang skrevet en "slægtskrimi", Næsten levende, der foregår i Italien under 2. verdenskrig. Og så er der endelig bla. de danske kun Ida Jessen, der d. 15.3 udgiver sin nye roman Ramt af ingenting. Et gammelt kærlighedsforhold ender brat. Fuld af sorg og vrede køber bogens kvindelige jeg et nyt hus, der ligger midt i en vildtvoksende have. Efteråret og hverdagene tager langsomt over. Mens hun får styr på ukrudt, træstubbe, hække og roser, begynder  hun at stille spørgsmål, og midt i kaos oplever hun, at der er en følelse af frihed og lettelse. Spørgsmålet er, om svaret på det hele kan være: ingenting.
Så er der lige nogle udenlandske krimier og spændingsbøger. Tom Robb Smith fortsætter sin serie om den nu tidligere officer Leo Demidov i Moskvas hemmelige politi med Agent 6 (8.3). Jeg har læst den første i serien, Barn nr. 44, og den gav jeg da fire af fem stjerner, så mon ikke også Agent 6 er værd at kaste læsebrillen på. Mo Hayder får d. 9. marts udgivet Hud. I følge forlaget en barsk sag om vicepolitikommissær Jack Caffer, der for første gang i karrieren virkelig får noget at være bange for. "Så rædselsvækkende[...], at intet vil være det samme igen". Uha da!
Så lige til sidst nogle bøger, som nok skal blive solgt og skabe kø på biblioterne, men som jeg tror at jeg vil lade andre om. Camilla Läckberg Englemagersken (26.3) med endnu en historie om Erica Falck, som forudsigeligt nok strøg direkte ind som nr. 1 på de svenske bestsellerlister. Og endelig Liza Marklund og Nye stemmer synger samme sange, denne gang ikke om Annika Bengtzon men med et udvalg af Marklunds klummer og artikler, de personlige, de politiske og dem der skabte læserstorm. Den kommer d. 8. marts.

Se nyere/tidligere indlæg om kommende bøger


3 kommentarer:

  1. Før eller siden læser jeg såmænd nok Läckberg, men mest fordi så mange af mine læsere er begejstrede for hendes bøger.
    Har du prøvet finnen Matti Joensuu? Jeg læste "To Steal Her Love" for nylig; fascinerende krimi om en stalker, selv kvindelige læsere er nødt til at føle sympati for :)

    SvarSlet
  2. Nej, jeg har aldrig hørt om ham før. Jeg prøvede at se om vi havde noget af ham på "mit" bibliotek, som er et af de større i den københavnske omegn - men vi havde ham ikke. Seneste bog på dansk kom i 1997, men jeg vil da lige have hans navn i baghovedet til en kommende søgning på bibliotek.dk, når rådet nu kommer fra en ægte krimiafficinado!

    SvarSlet
  3. Og jeg fik bogen af en ægte krimiafficinado :)

    SvarSlet