fredag den 19. marts 2010

Jiro Taniguchi: Min fjerne barndomsby, 2010

Fantastisk smuk og meget, meget rørende grafisk roman om den 48-årige Hiroshi Nakahara, der på vej hjem fra forretningsrejse tager et forkert tog og ender i sin barndomsby. Han besøger sin mors grav, falder om, og vågner som sig selv - men som 14-årig i 1963. Han har stadig hele sin voksne erfaringsverden med sig i bagagen, men er nu skoledreng igen. Samme år forsvandt hans far pludselig i hans "forrige" barndom - og kan Hiroshi gøre noget for at ændre det anden gang.
Det er en helt usædvanlig historie, som endnu engang understreger den grafiske romans evne til at tage især børn og unges verden op. Jeg var ude for, at en dame spurgte mig om i toget, hvad det var jeg læste, fordi jeg sad og tørrede øjne og pudsede næse....
Der er sjældne fem klokkeklare stjerner fra mig til dette mesterværk.
(Originaltitel: Harukana machi, 1998-99)
*****

Ingen kommentarer:

Send en kommentar