tirsdag den 14. februar 2012

Oprør Oprør/11 : 15 udvalgte noveller, 2011

Her er der for en gang skyld en personlig involvering fra min side. Jeg sad nemlig i dommerkomitéen, udpeget af min arbejdsplads Stadsbiblioteket i Lyngby til novellekonkurrencen som har ført til denne bog, da jeg en fredag morgen kl. 7.49 i oktober blev ramt af sygdom. Det var dog ikke af overanstrengelse med læsningen, da jeg på det tidspunkt kun havde fået læst ca. femogtyve af de otteoghalvfems indsendte noveller. Andre overtog, så novellekonkurrencen med temaet oprør blev gennemført på trods af mit fravær....
Men jeg nåede dog at få et indtryk af spredtheden i niveau og fokus i novellerne og må sige, at jeg sikkert godt kunne have været enig i udvalget, både af de tre vindere og hvilke noveller, der ellers skulle med i bogen.
Vindernovellen Det derude af Pernille Hesselgaard er en stemningsfuld novelle om en pige i børnehaveklassealderen og hendes lille oprør angsten for "det derude". Jeg kunne tydeligt se historien for mig. Sprogligt et par smuttere, men novellerne er også kommet uredigerede i bogen, bortset fra at stavefejl og manglende ord er rettet. Sproglige smuttere er der også i novellen 1967 af Karen Juul Hansen, som blev nummer to. Her er det en pige på ni år, som gør oprør mod følelsen af at være blevet tilovers efter moderens bryllup med en ny mand. Begge noveller viser hvor svært det er at beskrive et barn set indefra uden at sproget virker for voksent. Men begge noveller klarer det - næsten. Trediepladsen blev besat af Mogens Graae Hansen og hans novelle Gift. Her er det ikke om et barn, men om 85-årige Jens og historien om hans oprør mod sin besidderiske kone Hertha. Her er oprørstemaet i den grad overholdt, sproget er sikkert, men historien er nok lidt mere postuleret end i de to andre vindernoveller, så alt i alt er vinderne i den rigtige rækkefølge.
Resten af novellerne er virkelig en pose blandede bolsjer. Den bedste novelle jeg selv nåede at læse, mens jeg stadig sad som meddommer, var Træk vejret, som har noget panisk klaustrofobisk over sig, og som Nanna Lundgaard Arbøl beskriver fremragende. Og det er nok en novelle, hvor oprøret ligger mere gemt, men som jeg nok vil fremhæve som en af mine favorit - altså ud over de tre vindere, som jeg er enig i er de bedste. Så jeg kunne altså godt undværes i dommerpanelet! Men det er selvfølgelig en uhomogen samling af femten amatørforfattere, selv om det er de mere private sider af begrebet "oprør", der er fællesnævneren.
Til sidst: Hvis jeg sad som talentspejder på et forlag var det nok først og fremmest Nanna Lundgaard Arbøl og vinderen Pernille Hesselgaard, som bla. vandt en kommende udgivelse på Books on Demand, som jeg ville interessere mig for.
**1/2
(Books on Demand i samarbejde med Stadsbiblioteket i Lyngby, 119 sider)

SE præsentation af vinderne i Lyngby-Taarbæks lokal avis Det Grønne Område, 29.11.2011

Indhold: Pernille Hesselgaard: Det derude. Karen Juul Hansen: 1967. Mogens Graae Hansen: Gift. Nanna Lundgaard Arbøl: Træk vejret. Elisabeth Landbo: Nøglen. Bettina Düring: Fars pige. Jacob Thomas Pilgaard: En paraply til enhver tid. Katrine Lundsby: Et eftermiddags øjeblik. Laila Ammitsbø: Andre fristelser. Sarah Vang Larsen: Tøflerne. Camilla Siggaard Andersen: Vi gør det titelløst. Helene Toksværd: En barmhjertighedsgerning. Dorte Lilmose: Skindet er det bedste på en ræv. Jannie Eslund: Version 22. Erik Jensen: Peters dilemma

1 kommentar:

  1. læs meget mere af lyrikeren NannaLa ovre på Forfattersiden.dk
    se hendes profil http://www.forfattersiden.dk/profile.php?profile=161

    SvarSlet