tirsdag den 17. november 2009

Mikkel Birkegaard - Over mit lig, 2009

For at gøre det kort: Dette er ikke nogen god bog - og jeg vil ikke med nogensomhelst god grund kunne anbefale den til nogen!
Ideen er set før, men det kan så være vil, hvis den var veludført. Personerne er i den grad papfigurer, politiet opdager ikke eller bliver ikke gjort opmærksom på efterligninger af en af landets mest læste forfatteres litterære mord, Frank Føns' fortid og nutidige liv er klichefyldt ud over alle grænser. Det eneste realistiske er det mareridt en bogmesse i Forum kan være...
En stjerne for at det overhovedet er lykkedes at få bogen udgivet, og en halv for at jeg trods alt læste bogen til ende, bare for at se hvordan historien hang sammen - hvad den ikke rigtig gjorde....
*1/2

2 kommentarer:

  1. Allan.Ertman.Larsen16 maj, 2012 20:46

    Godt skrevet Michael Krarup.
    Over mit lig minder om en 9. klasses skolestil. Der er ingen variation i spændingsniveauet og jeg fandt ikke ud af hvem morderen var og hvad hans motiv var. Jeg håbede til sidst, at morderen var hovedpersonen selv, at han var skizofren og derfor ikke vidste at det var ham selv, som var efter ham.
    Det virker som om bogen er skrevet i et stræk.
    Og den forventede forløsning af alle de spørgsmål jeg havde i baghovedet kom aldrig. Sidst i bogen kammer Mikkel Birkegaard helt over i en lang og udpenslende beskrivelse af en tortur.

    SvarSlet
  2. Det er lang tid siden at jeg har læst bogen. Jeg husker intet! Men det siger måske nok også noget om enten bogens kvalitet - eller om min hukommelse, som ellers min bedste overbevisning plejer at være OK...

    SvarSlet