onsdag den 13. februar 2013

Henrik Madsen: Gangster - Brian Sandberg, 2011

Jeg kunne forestille mig, at denne bogs hovedperson selv har valgt det forsidebillede, som bogen bærer. Og at han for den sags skyld også har valgt resten af indholdet. En rar og bundreel fyr, som kan træne i taekwondo og tale med alle og mægle mellem dem uanset hudfarve - og uden skygge af kriminalitet fra hans optagelse i Hells Angels, på trods af bopæle i enorme lejligheder i fashionable kvarterer og køretøjer som Harleyer og Audier med en sparsom indtægt på bistandshjælp.
Det eneste tidspunkt, hvor Sandberg gør noget rede for, hvordan hans økonomi hænger sammen, er, da han bliver ansat som sikkerhedschef på flere leder og kanter for Stein Bagger - og der kan man da godt forstå, at penge og forbrug hænger sammen. Men ellers antyder Henrik Madsen bare, at der vist er mere mellem himmel og jord...
Nej, det er ikke dybdeborende journalistik, men skal være ude efter, når man læser Ekstra Blads-journalist Henrik Madsens biografi om HA'eren Brian Sandberg (f. 1966). Jo længere jeg nåede i bogen, jo mere blev jeg i tvivl om den reelle sandhedværdi - men nok ikke Sandbergs indre sandhedsværdi, som han virker til at overbevist sig selv om!
Det er nærmest en ukritisk fanbog og et stykke mikrofonholderjournalistik, som Madsen & Sandberg har stykket sammen. Det er ganske underholdende og selvfølgelig et delvist indblik i en verden, som jeg ikke befinder mig i, men der er alt for mange mellemregninger, der mangler for at kunne komme op på bare at kalde bogen et hæderligt stykke arbejde.
*1/2  
(Ekstra Bladet, 271 sider. Udgivet 28. februar 2011)
Se mere på Litteratursiden
Lån bogen på bibliotek.dk
Læs anmeldelse fra Information

4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke læst bogen og kommer helt sikkert heller ikke til det. Efter min mening fortjener den slags udgivelser, hvor kriminelle vaneforbrydere og voldsmænd bliver forherliget ikke engang en halv stjerne.

    SvarSlet
  2. Tja, om Brian Sandberg er kriminel vaneforbryder og voldsmand bliver i hvert fald ikke opklaret i denne bog - og jeg er lige ved at tro, at hvis Henrik Madsen kunne opklare det ved snuptag, ville han ikke have skrive det i bogen. For så ville han have fået et NEJ fra Sandberg.
    Jeg må også sige, at den halve stjerne er som altid for at bogen overhovedet er udgivet og den hele er for Sandbergs insiderhistorie med alt hvad der hører til, hvad enten man så kan lide vinklen eller ej. Og jeg kan ikke...

    SvarSlet
  3. Hvor ærgerligt, at bogen ikke bød på mere end det, din anmeldelse antyder. For den havde da ellers alle muligheder for at være spændende læsning. Fin anmeldelse! :)

    SvarSlet
  4. Ja, ukritisk tilgang til betændte emner (og personer) giver altså dårlige bøger. Og denne bog romantiserer HA og Sandberg i sådan en grad, så selv Ekstra Bladets forlag burde have holdt sig for god til at udgive den.
    Tak for rosen, Mai!

    SvarSlet