onsdag den 27. oktober 2010

Paul Auster, Paul Karasik og David Mazzucchelli: By af glas, 2006

Da graphic novel-udgaven af Paul Austers By af glas udkom i 2006 ironiserede næsten alle de danske anmeldere over den trend, som begrebet 'graphic novel' var blevet - nemlig at gøre tegneserien comme il faut for et intellektuelt og belæst publikum. Til gengæld var de også ret benovede over, hvor godt det var lykkedes for Paul Karasik og David Mazzucchelli at omplante forlægget fra 1985 til genren.
Uden at have læst den oprindelige roman, synes jeg også, at det er en spændende konstruktion, hvor tekst og billeder understøtter hinanden, ofte overraskende, i historien om forfatteren Quinn, der skriver pulp under pseudonymet William Wilson. Og han bliver endda hvirvlet ind i en reel detektivopgave under navnet Paul Auster, hvor han identificerer sig med sit pseudonym Wilsons detektivfigur Max Work. Quinns 'pseudonymforvirring' fører til en egentlig psykisk nedbrydning af personen Quinn på sin mission i det labyrintiske New York.
Spændende og anderledes grafisk roman (som jeg foretrækker at kalde det), med overraskende billedforløb til teksten, hjemmebesøg hos forfatterparret Paul Auster og Siri Hustvedt og et portræt af New York i en blanding af fiktion og virkelighed - men hvor fiktionen efterhånden tager over - ikke mindst inde i hovedet på Quinn alias William Wilson alias Max Work alias 'Paul Auster'.
***1/2
(Originaltitel: City of Glass : The Graphic Novel, 2004 - efter Paul
Austers roman City of Glass fra 1985)

2 kommentarer:

  1. Tak for din omtale af graphic novel udgaven af By af glas - den vil jeg glæde mig til at læse. Af din anmeldelse at dømme lyder det som om den rammer stemningen fra romanen rigtig godt.

    SvarSlet
  2. Det kunne da godt være, at jeg skulle se at få den 'rigtige' By af Glas sat på dagsordenen.
    Jeg har for en del år siden forsøgt mig med Auster - men havde ikke rigtig 'litterære muskler' til ham...

    SvarSlet