torsdag den 25. oktober 2012

Peter Robinson: Tracy, 2012

Peter Robinson skriver stadig på sin vældig fine krimiserie om kriminalkommissær Alan Banks fra den fiktive by Eastvale i Yorkshire, og det fortsætter som det skal i den niende bog på dansk Tracy, som endnu engang byder på en fremragende kriminalhistorie med konsekvenser for Banks' private sfære.
Mens Banks er på ferie i USA, dukker en mor op på stationen og insisterer på at tale med ham om en ladt pistol, som hun han fundet hos datteren. Annie Cabbot, som taler med  moderen,  følger reglerne , og alt, som kan gå galt, går galt...
Men det bliver værre endnu, for datteren Erin har huggget pistolen fra playboyen Jaff, som i de seneste dage har flirtet med Tracy - Alan Banks datter.
Og herfra udvikler sagen sig voldsomt - og det bliver værre, da Banks kommer hjem med fra San Francisco med jetlag og skal tage stilling til sin inhabilitet.
Til min anmeldelse af Peter Robinsons Mørkespil, skrev jeg: "Jeg skal til at passe på, at jeg ikke altid skriver det samme i mine anmeldelser af Peter Robinsons bøger. Men det er altså gedigent håndværk, troværdigt indenfor sine præmisser, gode og levende mennesker som karakterer, spændende som bare pokker og rigtig godt skrevet". Det samme kunne jeg sagtens skrive om Tracy - og gør det derfor også...
Men der er lige den krølle, at Alan Banks først for alvor træder ind i bogen i sin sædvanlige rolle efter lidt over halvdelen af, og det er faktisk først der man finder ud af, hvor meget man har savnet ham. 
Glimrende krimi, og jeg fortsætter gerne med at anbefale serien til højre og venstre.
***1/2   
(Gyldendal, 432 sider. Udgivet 4. oktober 2012. Oversat af Poul Bratberg Hansen fra engelsk: Bad Boy, 2010)
Læs mere Litteratursiden
Lån bogen bibliotek.dk
Læs anmeldelse fra Politiken
Se playlisten over musik, der optræder i bogen...
Tracy er niende bind i serien om Kriminalkommissær Alan Banks. De øvrige bind er:
1. I en tør tid, 2003
2. Kold er graven, 2005
3. Efterspil, 2006
4. Alt for tæt på, 2006
5. Et spor af ild, 2007
6. Djævelens ven, 2009
7. En personlig sag, 2010
8. Mørkespil, 2011

Ingen kommentarer:

Send en kommentar