onsdag den 27. november 2013

Yahya Hassan: Yahya Hassan, 2013

Det her er en af de sjældne gange, hvor jeg ville have ønsket, at jeg havde læst en bog uden at have hørt og set al den omtale, som værket har ført med sig! For her en måned efter udgivelsen har "alle" en mening om i hvert fald forfatteren og debatten om bogen - om den er blevet læst eller ej. Det er endda gået så vidt, at forfatteren, den attenårige Yahya Hassan, har opnået noget ingen dansk digter nogensinde har kunnet gøre sig ambitioner om, nemlig at få et oplæsnings- og debatarrangement om sig selv og sine tekster ophøjet til at blive sendt direkte i på en TV-nyhedskanal i den bedste sendetid - og endda være årsag til et flyforbud over Odense. Kan man næsten nå højere i dansk litteratur?....
Nå, hvor om alting er, så har jeg nu selv omsider læst Yahya Hassans bog, som meget passende bærer forfatterens eget navn som titel. Og det var en rå og meget anderledes oplevelse. Jeg har i hvert fald aldrig læst nogle tekster, der løb linen så langt ud på den specielle måde. Der bliver i den grad taget fra forfatterens egen hovedstol, så selv Knausgaard kommer til at virke som et lightprodukt. Og det ind i anden verden med en kraft, der helt tog pusten fra mig, pæne menneske - og fik mig til at føle, at her er det altså farligt.
Yahya Hassan er et helt specielt talent, ikke bare pga sine evner som skribent men også pga sin turbulente baggrund. Om det så bliver en decideret forfatterkarriere for ham, er jeg spændt på. Jeg håber i hvert fald, at der er meget mere og andet i ham til gode, om det så fortsætter i forfatterskab eller ej. Jeg er i hvert fald helt sikker på, vi kommer til at tage stilling til det han laver i årene fremover, hvad det så end er.
Det her er i højere grad blevet til nogle få strøtanker end en egentlig anmeldelse af Yahya Hassans digte. For også jeg er viklet alt for meget ind i mediespindet lige nu til at kunne vurdere for mig selv. Men jeg er hundrede procent sikker på, at jeg skal vil læse hans digte igen senere - og så med større egetproduceret læseudbytte. Men for Yahya Hassans mod, talent, vilje og ikke mindst kraft skal der alligevel gives en stjernebedømelse:
****1/2
(Gyldendal, 169 sider. Udgivet 17. oktober 2013)
Se mere om bogen på Litteratursiden
Lån bogen på bibliotek.dk
Læs anmeldelser fra PolitikenInformation, BerlingskeKristeligt Dagblad (abon.), Jyllands-Posten, (abon.)

2 kommentarer:

  1. Sjølv om medieoppstyret har vore mindre i Norge enn i Danmark, syntest eg og det var vanskeleg å lausrive meg frå debatten rundt boka og bare lese dikta. Eg hadde først tenkt å gjere det, men eg har komme fram til at boka er viktig nettopp på grunn av den enorme aktualiteten. Og så er ho viktig - og kanskje det er det viktigaste?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også det, jeg nok forsøger at skrive om. For lige nu er det ikke muligt for mig at se forskel på bogen og det medieoppstyr/mediehysteri, som der er i Danmark.
      Derfor læser jeg gerne Yahya Hassan igen på et tidspunkt, hvor det er måske er mere muligt selv at læse - og ikke lægge meget andet ind.
      Men bogen ER vigtig nu og her, også fordi den har ført det med sig, som den har.

      Slet