fredag den 26. november 2010

1001 bøger du skal læse før du dør, 2010

Politikens Forlag har nu også fået fordansket en bog om verdenslitteraturen i serien '1001 et eller andet du skal ... før du dør'. Hertil kommer, at man med medvirken af Bo Tao Michaëlis har suppleret den engelske udgave med ca. 40 danske værker, som BTM skriver om. Vægten ligger især på den nyere litteratur efter 1950, hvilket vel altid kan diskuteres, men som er med til at give os ikke-litterater en mere anvendelig og guide til den nyere udenlandske, og for mig tit ukendte litteratur, som bogen omtaler.
Det er forholdsvis kortfattede introduktioner til de enkelte værker på ca. en halv side, der giver baggrundsoplysninger, karakteristik og og en argumentation for værkernes placering i det litterære billede, men uden at gå ind i større analyser. Målet er at fungere som appetitvækkende guide, så brugeren af bogen har et udgangspunkt for at vælge, om han vil kaste sig over værket - eller lade det ligge.
Det er en fantastisk guldgrube af inspiration, der er indeholdt i denne bog. Der er bøger, som jeg aldrig har hørt om af forfattere, som jeg heller aldrig har hørt om - men som jeg har ofte nu har fået lyst til at læse. Den korte form i beskrivelserne kan jeg også godt lide, da den ikke levner plads til at fortælle, hvad man så skal mene om værkerne, men overlader det arbejde til den kommende læser. Derimod irriterer det mig voldsomt, at alle bøgerne er behandlet, som om de er oversat til dansk. Der er danske titler ved hver eneste bog, selv om de ikke er oversat. Og der står ikke angivet, at de så ikke er oversat. Det burde være en oplysning, som bare skulle være i orden! Desuden er det i høj grad den traditionelle litterære litteratur, som er tilgodeset. Her synes jeg, at der måske skulle have været taget hensyn til andre genrer som f.eks science fiction, kriminallitteratur, gysere og den mere rendyrkede humoristiske litteratur.
Men alt i alt: Guf og guldgrube for den nysgerrige skønlitterære læser, der måske også søger noget andet end det, som lige står fremme på bibliotekets udstillingshylder.
***1/2
(Politiken, 960 sider. Oversat af Joachim Wrang fra engelsk:
1001 books you must read before you die, 2006)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar