mandag den 15. november 2010

30 nye ting om mig, som du sikkert også er ligeglad med...

Så har Sørens bogblog igen været på banen og har svaret på 30 nye spørgsmål om læsning og vaner forbundet hermed.
Så nu ligger handsken der - og selvfølgelig skal den da samles op: 
26. Favorit kogebog?
Frøken Jensen er stadig altid god at konsultere om de mere basale ting. Ellers er Camilla Plum, Nanna Simonsen, Søren Gericke og andre af de mere rustikke madmennesker velkomne på reolen.
27. Mest inspirerende bog du har læst i år (fakta eller fiktion)?
Selv om faglitteraturen ikke fylder særlig meget i min daglige læsning, er det nok Peter Henningsens og Ulrik Langens Hundemordet i Vimmelskaftet om københavnsk dagligliv i 1700-tallet. Der fik jeg for alvor lyst til at tage min gamle kærlighed til 'grovkulturhistorie' op igen.
28. Favoritlæsesnacks?
Chokolade!
29. Nævn et eksempel på at hype forstyrrede din læseoplevelse?
Øhhh, det tror jeg ikke det har gjort - men jeg har bestemt læst nogle ophypede bøger, som jeg roligt kunne have undværet.
30. Hvor ofte er du enig med kritikerne?
Der er da som regel mindst én, jeg er enig med. Men ofte rammer de meget godt også i fællesskab. Dog: Jeg synes at Knausgårds Min kamp 1 var god - men tre eller fire seksstjernede anmeldelser, som den fik, var godt nok over målet!
31. Hvad synes du om at give god/dårlig kritik?
God kritik har jeg det herligt med - men jeg synes nogle gange, at det er lidt hårdt at give rigtig dårlig kritik, især til danske debutanter. Selv om jeg ikke bilder mig ind, at det er mine anmeldelser, der giver dem de største depressioner....
32. Hvis du kunne læse på et fremmed sprog, hvilket skulle du vælge?
Det kommer an på bøgerne. Der har været bøger, som jeg har haft en klar fornemmelse af, at der mangler en eller flere dimensioner ved at læse den oversat til dansk. F.eks Junot Díaz' spansk/amerikanske Drengenes by og Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv, Murakamis japanske bøger, Chimamanda Ngozi Adichies engelsk/nigerianske Lilla hibiscus og Det du har om halsen - og i det hele taget,hvis der er sprudlende sprog, som i bund og grund virker uoversætteligt.
33. Mest skræmmende/hadefulde bog du nogensinde har læst?
Chil Rajchmans Jeg er den sidste jøde : Treblinka 1942-43!
34. Skræmmende/hadefulde bog du ikke turde påbegynde?
Øhhh...
35. Favoritdigter?
Benny Andersen og F.P. Jac og C.V. Jørgensen,  men grundlaget for valget er meget lille, da lyrikken ikke rigtig har ramt mig.
36 og 37. Hvor mange bøger plejer du at låne fra biblioteket samtidigt? Og hvor ofte plejer du at tilbagelevere bøger ulæste til biblioteket?
Jeg er bibliotekar, og derfor skvætlåner jeg uophørligt. Nogle uger kan jeg nok låne ti bøger, hvoraf de måske fem bliver afleveret igen ulæste - men ofte er bøgerne også bare lånt, så jeg kan se dem og få et indtryk af dem.
38. Hvem er din favorit bland fiktive karakterer?
Dækker fra P. G. Wodehouses Bernie Wooster og hans butler Jeeves og til Hannibal Lecter (bl.a Ondskabens øjne). Men nogle af Hans Scherfigs figurer, og her nok især Theodor Amsted (Den forsvundne fuldmægtig) sidder bare solidt plantet i mig.
39. Hvem er din favoritskurk?
Det ved jeg s'gu ikke. Men Hannibal Lecter hører absolut til dem.
40. Hvilken slags bog tager du med mest sandsynlighed med på ferie?
Humor, krimi eller en moppedreng, som jeg ved jeg vil læse, og som jeg ved, at jeg ikke vil gå i stå med undervejs.
41. Den længste periode du har oplevet uden at læse bøger?
3-4 år for nogle år siden, hvor jeg ikke var i stand til at læse....
42. Nævn en bog du ikke kunne/ville afslutte?
Det var meget tæt på med Chil Rajchmans Jeg er den sidste jøde : Treblinka 1942-43. Den var så ubehagelig og rystende, at jeg overvejede at stoppe. Og så må jeg fremhæveDanielle Steels Et spørgsmål om kærlighed, som var en æstetisk gyser af rang!! Og den blev jeg ikke færdig med.
43. Hvad distraherer dig lettest når du læser?
Andres snak! Især i S-togets stillekupéer.
44. Bedste filmatisering af en bog?
Øhhh...
45. Værste filmatisering af en bog?
Mange filmatiseringer af Stephen King-romaner, hvor filmene kun er gys og effekt og ikke de person- og miljøskildringer, som King er eminent til.
46. Den største sum penge du har spenderet i en boghandel på en og samme gang?
Da jeg i 1994 gik ind og lagde 16.000 kr. på bordet i en boghandel for den kommende Den store danske Encyklopædi - hvorefter jeg gik ud igen med en blå mulepose, en kvittering og ellers ikke noget.
47. Hvor ofte skimmer du en bog igennem inden du læser den?
Ekstremt sjældent og kun med faglitteratur.
48. Hvad får dig til at stoppe med at læse en bog du er midt i?
Se spørgsmål 42.
49. Har du organiseret dine bøger?
Man er vel bibliotekar - men dog ikke til DK5 i hjemmet.
50. Foretrækker du at beholde dine bøger eller give dem bort efter at du læst dem?
51. Findes der bøger du undviger?
Mange! Men især det selvhøjtideligt højpandede, selvhjælpsbøger og  spekulationsbøger, som dækker sig ind under at være "aktuelle".
52. Nævn en bog som gjorde dig vred?
Atter engang: Chil Rajchmans Jeg er den sidste jøde : Treblinka 1942-43!  
53. Nævn en bog du ikke troede du skulle kunne lide, men alligevel gjorde?
Jeg er bange for, at det lige er den jeg desværre aldrig fik læst...
54. En bog du troede du skulle lide, men som du ikke kunne lide?
Det er nok lige hårdt stillet op til at jeg kan svare på det. Men af årets skuffelser kan især nævnes: Phillip Pullmans Det gode menneske Jesus og skurken Kristus, Klaus Rifbjergs Skiftespor, Morten Ramslands Sumobrødre Erlend Loes Stille dage i Mixing Part og ikke mindst genlæsningen af Daniel Defoes Robinson Crusoe.
55. Bedste skyldfrie fornøjelseslæsning?
Kan jeg få forklaret spørgsmålet...?

Se også de 25 første spørgsmål og svar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar