søndag den 5. maj 2013

Dennis Gade Kofod: Genfærd, 2013

Jubilæumsanmeldelse: Anmeldelse nr. 500 fra Bogbrokken. Hurra!
Dennis Gade Kofod er, som navnet antyder, bornholmer. Og han skriver om Bornholm - hver gang. Denne gang er vi på hotel lidt syd for Neksø i nærheden af Hundsemyre, en mose der ligesom personerne i bogen gemmer på hemmeligheder...
Frederik er ramt af sorg efter at have mistet sin gravide kæreste og har fået en betalt ferie på Bornholm.af sin arbejdsgiver for at komme til hægterne.På det familiedrevne hotel trøster han sig med receptionisten Pus, som også trænger til trøst for sine hemmeligheder. Og flere hemmeligheder forefindes på hotellet ved mosen...
Genfærd er en fin lille bog, skrevet i den ofte benyttede danske minimalismes ånd. Det kan jeg godt engang imellem blive lidt træt af, men Dennis Gade Kofod skriver altså godt og formår med små midler at fremelske stemningen af noget meget uheldssvangert og gemt. Det bliver ofte understreget med billeder på det underliggende rådne, både i naturen, bygningerne og de mennesker, der hører til.
Genfærd er ikke nogen stor bog, men en fin lille stemningsreportage fra solskinsøen, som også rummer en kulde i sig, selv i en hed sommer. Men der mangler noget, før bogen rigtig rykker i mig. Og sådan har jeg det ofte med minimalistisk skrivekunst. Det bliver overladt lidt for meget til læseren selv at fylde historien helt ud. Men jeg er ikke i tvivl om, at Dennis Gade Kofod vil kunne skrive en bog engang, som virkelig får det til at rykke i mig, hvis han skulle få lyst til at bruge lidt større ord.
***
(Rosinante, 153 sider. Udgivet d. 22. februar 2013)
Se mere Litteratursiden
Lån bogen bibliotek.dk
Læs anmeldelser fra Politiken, Information og Berlingske 
Læs interview med Dennis Gade Kofod i Kristeligt Dagblad 16. februar 2013
Læs også min anmeldelse af Dennis Gade Kofods Superhelte i det hele taget, 2010


1 kommentar: