tirsdag den 14. maj 2013

Deon Meyer: Syv dage, 2013

En snigskytte i Cape Town skyder en tilfældig politimand i knæet og truer politiet i en mail til genåbne en sag om et mord på en ung kvindelig advokat. Ellers vil han hver dag skyde en politimand i benet. Han beskylder desuden politiet for at dække over morderen, som han påstår de kender.
Både snigskyttesagen og den nu genåbnede sag overdrages selvfølgelig til Kaptajn Benny Griessel, som får en streng uge, hvor han samtidig skal holde sin nye veninde, sangerinden Alexa, og sig selv ædru, samtidig med at presset på ham stiger, da snigskytten optrapper sine handlinger, og det viser sig, at der også er økonomiske interesser i sagen.
Der er bestemt ikke tale om en dårlig krimi fra Deon Meyers fænomenale hånd. Men jeg var alligevel skuffet over Syv dage, fordi den mangler den nervesitren og det helt anderledes plot, som Meyer ellers har lavet i de tre andre bøger, jeg har har læst af ham (Jægerens hjerte, 2007, Jægerens bytte, 2008 og Tretten timer, 2012). Jeg blev ikke blæst fuldstændig baglæns, som jeg plejer. Jeg har ikke prøver nogen af delene, men jeg kunne forestille mig, at oplevelsen var som at tage morfinpiller i forhold til heroinens sus...
Men ikke desto mindre er Syv dage en god - omend noget gennemsnitlig - udenlandsk krimi. Personerne er godt tegnede, plottet gennemtænkt og gennemført og samfundskritikken fin. Men alligevel: Alle disse elementer plejer at være eminente hos Deon Meyer, så jeg savnede i udstrakt grad det sus, som jeg ved, han kan give mig - og som jeg ligesom en junkie vil savne, indtil jeg opnår det igen.
***
(Sohn, 459 sider. Udgivet d. 19. april 2013. Oversat af Svend Ranild fra engelsk: Seven days, 2012)
Se bogens bagside
Se mere om bogen Litteratursiden
Lån bogen bibliotek.dk
Læs anmeldelser fra Politiken og Information

Ingen kommentarer:

Send en kommentar