Hvert af de tolv kapitler for hver af årets måneder er inddelt i kortere afsnit om de enkelte personer, nogle af dem endda helt ned til én linie, hvor Illies både omtaler tanker, arbejde med værker og mere private ting som kærlighedsliv, familieliv, sygdom og misbrug. Det er øjebliksbilleder eller anekdoter, men Illies formår at få skabt en sammenhæng mellem de små snapshot, så han tegner et billede af den mellemeuropæiske kulturelite i året for 1. verdenskrigs udbrud. Og Illies er også i stand til at give et indtryk af det enorme brud der er i gang mellem den klassiske attenhundredetalstænkning og det moderne gennembrud, der sker inden for snart sagt alle kunstarter og mange videnskaber.
Som den ikke-kender af perioden, jeg er, kunne jeg ind i mellem fare noget vild i navne og begreber. Så jeg savnede lidt at læse en illustreret udgave af bogen med billedeksempler fra især kunst og arkitektur, og et lille biografisk leksikon bagest ville til tider også have hjulpet mig.
Men det en fremragende bog, der er meget velskrevet med sin ofte lidt bagkloge ironi og et fremragende tidsbillede af et Europa, der sluttede mindre end et år efter bogens afslutning, ved 1. verdenskrigs udbrud i 1914.
(Gyldendal, 317 sider. Udgivet 27. august 2013. Oversat af Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad fra tysk: 1913 - Der Sommer des Jahrhunderts, 2012)
Lån bogen på bibliotek.dk
Læs anmeldelser fra Politiken, Information, Berlingske, Kristeligt Dagblad og Jyllands-Posten (abon.)
Læs interview med Florian Illies i Information 31. august 2013 og i Politiken 19. september 2013
Ingen kommentarer:
Send en kommentar