onsdag den 12. maj 2010

Morten Leth Jacobsen: Tornmark, 2009

Der er nogle forfattere, der har evnen til at komme på et usandsynligt plot og skrive, så man tror på det. Det har Morten Leth Jacobsen absolut og bestemt ikke i dette tilfælde.
Forsøget på at få koblet en dansk arkæologs betydningsfulde fund i Rom sammen med en nydannet fascistisk gruppes massakre på hjemløse og sammen de højeste niveauer i Vatikanet og i italiensk politik og igen sammen med en tjekkiske hjemløs, der har været øjenvidne til indtil flere mord virker så gennemutroværdigt, at det næsten bliver parodisk. Og det parodiske går helt over gevind, da det afsløres hvem lederen, "Tribunen", af den fascistiske grupper er.
Bogen er trods alt til en vis grad underholdende, og når man som jeg lige har været i Rom, har den et skær af romersk lokalkolorit, som gør den til at holde ud at læse. Ellers tror jeg ikke, at jeg var blevet færdig med den.
*1/2

2 kommentarer:

  1. Ida Kaspersen21 maj, 2010 21:59

    Kære bogbrokker,
    det kan du simpelthen ikke mene seriøst .. Har du læst anmeldelserne af tornmark rundt omkring? Tror du at du er klogere end anmelderne?? Det er en FANTASTISK dejlig bog. Hvor mange bøger har du selv skrevet? Prøv lige at gøre det selv.. Jeg har været med i en læseklub, hvor vi har nydt bogen i fulde drag. Du taler vist kun for dig selv.

    SvarSlet
  2. Jamen dog.
    Jeg kan ikke rigtig tale for andre end mig selv.
    Og nej, jeg tror ikke, at ikke at jeg er klogere end anmelderne, men jeg tror på, hvad jeg synes, når jeg jeg læser en bog - og og jeg var altså ikke specielt begejstret...
    Men din mening er ligeså god som min, så jeg respekterer, hvis du synes at Tornmark er god - jeg synes det ikke.

    SvarSlet