torsdag den 31. oktober 2013

Ny skønlitteratur - november 2013

Det er en god vifte af mine forskelligartede yndlingsforfattere, der kommer med igen temmelig forskelligartet nyt på den skønlitterære bogfront her i november.
Jeg starter med en gammel traver som markering af et jubilæum, vi nok kommer til at se og høre en del til, nemlig halvtredsårsdagen for mordet på John F. Kennedy d. 22. november. På selve dagen udgiver forlaget Hr. Ferdinand den ca. ottehundrede siders mammutroman 22.11.63 af Stephen King. Jake Epping er en 35-årig engelsklærer fra Maine. Hans ven Al afslører, at der i hans pulterrum er en portal til 1958. Han hverver Jake til en nærmest utænkelig mission - at forsøge at forhindre Kennedy-mordet. Det lyder jo som galimatias, men er der nogen i denne verden, der kan skrive dette plot, så man tror på det, må det være Stephen King.
En af 2012's store bøger for mig var Jennifer Egans Tæskeholdet banker på. D. 30.11 kommer hendes anden bog på dansk, Sort boks, om en ung kvindelig amerikansk spion på mission et sted ved Middelhavet, der med sin skønhed skal infiltrere og uskadeliggøre sin "Tildelte Partner". Romanen blev oprindeligt skrevet som en række tweets fra magasinet The New Yorker med kvindens missionslog – en spionthriller i twitterformat.
I 2010 var det kinesiske Yiyun Li, der slog benene væk under mig med De hjemløse. Hun udgiver d. 28. november novellesamlingen Efter tusind års fromme bønner, der er "ti bevægende fortællinger fra et moderne Kina – de små liv i den store verden fra Beijing over Mongoliet til Chicago, præget af Kinas lange, sammensatte historie, hvor mytologi, politik og kultur betyder mere end den enkeltes liv."
En af dette års helt store bøger for mig har været den afdøde norske forfatter Ola Bauer og hans helt vidunderlige Hestehovedtågen, første bind af fire om drengen Toms opvækst i 1950'erne. Nu kommer andet bind, Sortefod, hvor Tom er nu blevet seksten år. På forlaget Batzer & Co.'s beskrivelse, ser det ud til, at man kan vente nye absurdhumoristiske indslag med mening i fra Sortefod. Den kommer d, 9.11.
Junot Díaz og hans Sådan mister du hende (12.11) fik jeg allerede omtalt i oktoberudgaven, så jeg slutter denne afdeling med mine egne must-reads med en forfatter, jeg aldrig har læst, nemlig sidste år nobelprisvinder Mo Yan og hans Hvidløgsballaderne, en med forlagets ord (igen Batzer) "brutal og knusende smuk roman om en gruppe bønders oprør mod det korrupte og diktatoriske kinesiske bureaukrati i 1980’ernes Kina. [...] en verden fuld af overvældende dufte, smage og synsindtryk, hvor de mest grusomme handlinger skildres med samme ligefremhed som de elskendes kærtegn".
Analfabeten der kunne regne af svenskeren Jonas Jonasson skal følge op på forfatterens ekstremt succesfulde og muntre skrøne Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt. Bogen har denne gang en kvindelig sydafrikansk hovedperson, der kommer ud for lidt af hvert. Udgivelsen er sat til d. 28. november, og lur mig om det ikke er gennemtænkt at blive timet som årets hyggelige skønlitterære julesællert.
En anden julesællert bliver nok det længe ventede tredie bind i Helen Fieldings serie om Bridget Jones, nemlig Bridget Jones: Vild med ham (14.11), mens et noget mindre komedieagtigt bud på en julesællert er Hanne-Vibeke Holst og hendes romanbiografi Knud, den store om faderen og forfatteren Knud Holsts (1936-95) opvækst, storhed og totale deroute. Det kunne gå hen og blive min første Hanne-Vibeke Holstbog nogensinde...
Batzer & Co på igen på spil, nu med islandske Jón Kalman Stefánsson og hans Menneskets hjerte (9.11), der er tredie bind i en trilogi, hvor Himmerige og helvede var første bind og Englenes sorg andet. Jón Kalman Stefánsson har tre gange været nomineret til Nordisk Råds litteraturpris, senest i 2007 for den meget islandske titel Sommerlys, og så kommer natten.
Så er der kun lige krimi- og spændingsafdelingen tilbage - en ren kvindelig dansk afdeling.
Jeg lægger ud med Helle Vincentz og Nukaakas kabale, der er en thriller om stormagternes jagt på Grønlands råstoffer. Den benhårde kamp om undergrunden sætter al moral ud af spil – og forstærker landets spændinger mellem grønlændere og danskere. Midt i den orkan står Nukaaka Nielsen, chef i Grønlands Råstofdirektorat. Og det bliver farligt... Jeg har et anmeldereksemplar fra forlaget og vil komme med en anmeldelse om ... snart.
Anna Grue lancerer Sidste forestilling (7.11) med sædvanlig deltagelse af Dan Sommerdahl, og makkerparret Lene Kaaberbøl og Agnete Friis udgiver d. 11. november tredie bind i deres serie om den handlekraftige sygeplejerske Nina Borg, Den betænksomme morder. Og endelig er Sara Blædel  Dødesporet med sin Louise Rick (8.11).
Så mange var ordene. God fornøjelse - også til jer der skal på Bogforum d. 8-10. november.

Som sædvanlig kan dette indlæg måske få suppleringer hen ad vejen. 
Se nyere/tidligere indlæg om kommende bøger

1 kommentar:

  1. Rigtig god oversigt og overblik. Tæskeholdet banker på, var jeg ret begejstret for, så jeg tror, at jeg skal kigge nærmere på Sort Boks, selvom thriller normalt ikke er min genre.

    SvarSlet