mandag den 4. april 2011

Frederick Douglass: En amerikansk slaves beretning..., 2011

Da jeg for nylig læste Chimamanda Ngozi Adichies roman En halv gul sol så jeg på et tidspunkt bogen En amerikansk slaves beretning af Frederick Douglass omtalt. Dagen efter var der så en anmeldelse af denne bog i Politiken, fordi den endelig var blevet udgivet på dansk efter 165 år. Mærkværdige sammentræf sker bare!
Og nu har jeg har jeg så læst Douglass' bog - og den er i den grad værd at læse. Frederick Douglass skriver følelsesfuldt men også meget nøgternt om de forhold, som han og hans medslaver blev udsat for i USAs sydstater. Han fortæller om sit eget liv som slave i Maryland, indtil det lykkedes ham at flygte til New York som ca. tyveårig i 1838. Det er både hans livshistorie, men ikke mindst beskrivelsen af slaveriets psykologi set fra både slaven og slaveejeren, der er meget spændende og interessant. Bl.a beskriver han den forvandling, som konen i et hus i Baltimore udsættes for, da han kommer til hendes hus. Hun starter på at lære ham at læse men får forbud af sin mand, og efterhånden ændres hun til en ren satan:
"I begyndelsen havde hun ikke den fornødne afstumpethed til at spærre mig inde i det mentale mørke. Hun havde brug for nogen erfaring med at udøve magt uden ansvar, inden hun var klar til at behandle mig som et dyr [...] slaveriet viste sig at være lige så skadeligt for hende som for mig".
Doulass' bog er meget velskrevet og et fantastisk godt portræt af slaveriet set fra slavens synspunkt, hvilket jo er en sjælden vinkel i anden form end den fiktive. Meget spændende bog, som har amerikansk klassikerstatus - og som man kan undre sig over først nu er oversat til dansk.
****
(Klim, 122 sider. Oversat af Hans-Jørgen Birkemose fra amerikansk: Narrative of the life of Frederick Douglass, an American slave, 1845)

2 kommentarer:

  1. Det er til tider ulempen - man noterer sig andre titler ved at læse bøger. Især i de bedre bøger som Adichies (som jeg endelig fik læst i Senegal), hvor det borger mere for kvaliteten - så jeg må vist også have denne på listen! Den er tilsyneladende også netop genudgivet på engelsk, så den burde være nem at finde.

    SvarSlet
  2. Tjaaah, den ulempe må man jo bare tage med. Men jeg har en fornemmelse af, at det lever vi begge vist fint med...

    SvarSlet