søndag den 8. april 2012

Bogbrokkehovedet er nu også E-bogslæser-læser

Efter en større omgang sygdom syntes jeg for et par måneder siden, at en gave til mig selv var på sin plads for at fejre at nu bevægede mig væk fra min første dødsdag - og gaven blev: En PRS-T1, eller med andre ord en Sony E-bogslæser. Nu er den kommet op at køre, jeg har læst den første bog på den - og det er absolut ikke nogen ringe oplevelse.
For mig krævede det lige lidt tilvænning at koncentrere mig om den (Sissel Bergfjords Sortedam, downloadet fra ereolen.dk) og at holde nallerne væk fra taster og andre muligheder, da jeg først havde valgt skriftstørrelse m.v. Men i løbet af forholdsvis kort tid gik det faktisk glimrende. Og jeg må sige at alle standardindstillinger lige med undtagelse af skriftstørrelsen er de bedste - for mig. Men det er da også fedt, når man som jeg tit vågner om natten og ligger og læser en halv eller hel time at kunne gøre skriften større til det slørede nattesyn.
Men jeg savner alligevel den meget fysiske papirbog, når jeg bruger E-bogslæseren. Det lige at kunne se, hvem det nu var der har oversat bogen eller at se bagsideteksten er noget mere omstændeligt. For ikke at tale om fornemmelsen af papir, som altså er en æstetisk oplevelse ved en bog, er ting man savner som nyslået "E-bogslæser-læser".
Jeg tror ikke, at jeg indtil videre bliver den store køber af E-bøger. Den bliver nok i højere grad at låne bøgerne på ereolen.dk, når der er nye kø-bøger, som kan tage en evighed at skaffe på biblioteket - hvis ereolen.dk altså har bøgerne. Og ellers opbygge et lille biblioteket af især billige klassikere, som jeg gerne vil læse ved lejlighed. (Jeg har da købt nogle stykker på Saxos E-bogsbutik og mubook.dk).




7 kommentarer:

  1. Hvor ville jeg bare gerne kunne bruge ereolen! Og savner også baggrundslys i min :/ Havde jeg vidst de ting, havde jeg valgt en anden model at ønske mig. Godt jeg vandt den og ikke selv skulle ryste op med penge :) Når det så er sagt, nøj hvor gad jeg bare godt have en kindle også :P hehe

    SvarSlet
  2. Jeg har haft stor glæde af min Sony som ferielæsnings-device. Jeg har købt et cover med indbygget lys, (som godt nok ikke passede i størrelse til min 350-model- men det gjorde ikke noget)og det har været en kæmpe fordel. Jeg kan læse midt om natten hvor som helst uden at genere min kære husbond. Jeg har en positiv forhåbning om at der ikke vil blive sat begrænsninger ind i eReolen i form af karenstid og andre vederstyggeligheder.

    SvarSlet
  3. Som ebogsforfatter går jeg selvfølgelig ind for de teknologiske muligheder, og jeg køber da også en del ebøger fra USA for at spare tid og porto, men hvis der ikke er en pæn besparelse, vælger jeg helt sikkert også en papirbog. Men når jeg har læst nogle få sider af en spændende krimi, tænker jeg ikke mere over, om det er den ene eller den anden slags.

    SvarSlet
  4. Jeg vænner mig også mere og mere til E-læseren nu hvor jeg er i gang med bog nr. 3 på den. Som chokoladereklamen siger: "Quadratisch. Praktisch. Gut." - ud over at den vejer mindre.
    Lyset klarer jeg også - det er jo bare som når man læser rigtige bøger.

    SvarSlet
  5. Jeg har en Kindle (den gamle model) - og er også glad for at bruge den. Om det er en papir- eller elektronisk bog, gør ikke den store forskel, hvad angår læseoplevelsen. Jeg tager faktisk tit mig selv i at skulle til at bladre, når jeg når ned for enden af en side - gammel vane ;-)

    Ulemperne er, som du også nævner Michael, at man ikke lige kan se bagsiden, bibliografiske data osv. Og jeg savner også at kunne bladre frem for at se, hvor mange sider jeg mangler, inden jeg når til næste kapitel. Den allerstørste ulempe er nok, at jeg ikke kan bruge e-reolen.

    Men alt i alt er jeg meget glad for min Kindle. Den vejer ingenting, så jeg har den altid med, når jeg er ude og rejse, og jeg kan hvor som helst downloade en ny bog - så ingen risiko for at løbe tør for læsestof :-)

    SvarSlet
  6. Med lidt googlesøgning kan det lade sig gøre at læse bøgerne fra E-reolen på sin kindle.

    SvarSlet
  7. Jeg har også fået en Sony PRS-T1 og ELSKER den! Havde sådan set ikke regnet med at skulle give den som gadgetfreak, men et piskesmæld har nødvendiggjort alternativ tænkning i den retning.
    Jeg har læst mere i de sidste 3 mdr med min e-læser end jeg har gjort de sidste 3 år. Jeg savner også den fysiske bog, men det gør mit piskesmæld godt nok ikke!
    Jeg elsker at kunne læne min Sony op af en pude, mens jeg ligger i sengen og slapper helt af i arme og nakke og så bare swipe mig gennem uendeligt mange sider med styloen.
    Jeg har også opdaget at Sony'en ret hurtigt ender i min hverdagstaske fordi jeg nu kan tillade mig den luksus at slæbe rundt på en bog - bare for det tilfælde at jeg havner i en kø et sted. Piskesmældet har ellers lært mig at begrænse indholdet i min taske til "need to have"-objekterne, men når vi nu taler 200 gram beskyttet af et fint cover istedet for mere eller mindre tung og ubehagelig smerteskabende bog, så er der en enorm forskel.
    Oveni opdagede jeg først ved brug at der faktisk er utroligt mange spritnye udgivelser på ereolen.dk, jeg havde troet at jeg måtte "nøjes" med de mindre populære bøger eller købe e-bøger - og det var jo bedre end ingen bøger.. Jeg klapper stadig ekstatisk i de buttede hænder, når jeg læser en anmeldelse af en bog og igen og igen finder den til udlån på ereolen.dk.
    Det ærgrer mig sådan set kun at e-læserne (og en masse andre gadgets, der i min hverdag bliver uundværlige redskaber istedet for legetøj) ikke bliver målrettet mere mod dem, der har svært ved at kaste sig over "noget nyt" og som virkeligt har brug for det: Bevæge- og synshandicappede og ældre som nogle eksempler, der kunne få større livsglæde med sådan en dimmer.

    SvarSlet