fredag den 6. april 2012

Don Winslow: De smukke vilde, 2012

Denne bog har jeg længe ventet i spænding på. Jeg satte den ind på min Librarything-oversigt i august sidste år, men den kom først her i slutningen af marts, hvorefter jeg strøg ud og købte et anmeldereksemplar antikvarisk. For Don Winslow er en af mine topforfattere efter de to eminente Frankie Machines vinter (2008) og I hundenes vold (2009). Begge bøger gav jeg velfortjente topkarakterer som nogle af de bedste spændingsbøger, jeg har læst.
De smukke vilde er om trekløveret Ben, Chon og O. Ben og Chon dyrker den allerbedste pot, der fås i Californien.De kører en god forretning, er blevet stenrige og vil gøre alt for hinanden og deres fælles elskerinde og kvindelige et og alt O(phelia). Men en dag får de et tilbud det mexikanske Baja-narkokartel de ikke kan afslå. De afslår alligevel, men kartellet sætter trumf på - og så sker der for alvor ting og sager. Og det også i den grad...
Jeg må indrømme at både Frankie Machines vinter og I hundenes vold overgår De smukke vilde i styrke. Men stadigvæk er De smukke vilde en bog der rager op over gennemsnittet af spændingslitteratur. Det er en gennemført fed historie, bloddryppende, med vidunderlige replikker og med sort humor og  holdninger til både rascisme, Afhanistankrig og The Californian Way of Life. At bogen så virker lidt som om, Winslow indimellem selv har haft Ben & Chons forrygende urt i jointen, gør ikke så meget. Han formår stadig med en mere slapstickagtig tilgang at få en virkelig god, rigtig spændende og temmelig morsom spændingsbog ud af det. Don Winslow er bare cool!
Og fingeren ud, Klim: Se at få oversat mere af Don Winslow. Der er stadig et hav af bøger, som venter på at blive oversat, lad endelig Allan Hilton Andersen fortsætte. Han er rigtig god til at ramme tonen!
****
(Klim, 309 sider. Oversat af Allan Hilton Andersen fra amerikansk: Savages, 2010)
PS: Der er noget der undrer mig: Det er at ingen danske aviser har anmeldt bogen her en uge efter den er udkommet. De to første Winslow-bøger fik forrygende anmeldelser men alligevel har ingen udover Jens Henrik på hans blog Kultur-cafeen (og nu også mig) skrevet om De smukke vilde endnu. Merkwürdig...
PPS: Bogen er filmatiseret med Oliver Stone som instruktør og bl.a. John Travolta, Uma Thurman, Salma Hayek og Benicio del Toro på rollelisten. Filmen får dansk premiere i efteråret 2012.

3 kommentarer:

  1. Tak for den pæne omtale.
    Du er ikke ene om at undres over de manglende anmeldelser.

    Allan Hilton Andersen

    SvarSlet
  2. niels nielsen(skrald145@yahoo.dk04 juni, 2012 20:17

    kan kun give dig ret michael. endelig en forfatter der kan skrive så medlevende og så er der kun oversat 3 . hilton rammer bare plet med sin oversættelse og specielt de hurtige replikker . lad manden oversætte resten af winslows bøger. SE SÅ AT KOMME IGANG.

    SvarSlet
  3. Jamen, hvad skal sige. En dobbelt opfordring til KLIM om at at komme i hug!

    SvarSlet