mandag den 6. december 2010

Ny skønlitteratur - januar 2011

Nu begynder bogåret 2010 lige så stille at fise lidt ud. Tilbage er sikkert kun nogle mandelgaver og mere perifere ting. Så nu er det ved at være tid til at se, hvad der kommer til at ske lidt længere fremme - f.eks. i januar 2011?
Jeg vil begynde at prøve at få lavet et indlæg en gang om måneden, hvor jeg ser på, hvad der kommer måneden efter - og det er da meget passende at starte med en januar:
Den 13. januar udkommer ægteparret Ahndorils anden krimi under navnet Lars Kepler, Paganinikontrakten, om kriminalkommisær Joona Linna. Parrets første og noget overhypede Hypnotisøren var en glimrende krimi et stykke over gennemsnittet, og jeg læser gerne Kepler igen.
Og så vil jeg meget gerne læse Lone Aburas' nye roman, som meget passende hedder Den svære toer (14.1). Det skulle være en kollektivroman i en gruppe af nyuddannede akademikere. Jeg kunne rigtig godt lide Aburas' debut Føtexsøen og håber ikke, at toeren bærer præg af at have været så svær alligevel...
Desuden vil der komme nyt fra Nordisk Råd-nominerede Josefine Klougart med Hallerne (14.1), Michael Larsen med Den der drukner redder ingen (30.1), Helene Uri med Den retfærdige (28.1), Paulo Coelho med Valkyrierne (1.1?) og Maria Helleberg Flugten (3.1). Tidligere har jeg set, at det der af mange bliver betragtet som Cormac McCarthys hovedværk fra 1985 Blodets meridian også skulle komme i januar 2011, men den er tilsyneladende udsat til juni. Øv. Den glæder jeg mig ellers til.
Det her er kun et udvalg af det, som jeg har set - en del er sorteret fra, enten fordi jeg er fuldstændig ligeglad med det, eller fordi jeg ikke aner hvad jeg går glip af - eller måske fordi jeg ikke har set titlerne. Men send gerne en kommentar, hvis du har noget godt at supplere med!
Se flere indlæg om kommende bøger ved at klikke på "etiketten" Kommende bøger forneden.

2 kommentarer:

  1. Har lige "fundet" din bogblog, som jeg gerne vil følge fremover.
    Lone Aburas kunne jeg godt lide - ser frem til toeren. Jeg leder efter gode emner til min læseklub, men Aburas er måske lidt for kortfattet, selvom vi ikke diskuterer så "langhåret" endda.
    (Jeg er uden blog, men følger alligevel med histen og pisten).
    Hilsen Conny

    SvarSlet
  2. Har været lidt længe om at svare på din kommentar, men jeg synes at jeg har gjort det det godt igen ved at lave et helt indlæg i dag, d. 16 december, med titlen
    "Hvad skal vi snakke om? - i læsekredsen, altså"

    Er desuden enig i, at "Føtexsøen" af Lone Aburas, sine kvaliteter til trods, ikke har gods nok til en læsekreds - men måske "Den svære toer" har...?

    SvarSlet