Historien foregår i Milano i årene 1907-09 hvor den unge kunstmaler Alessandro Simonetti og hans forlovede Luisa nyder tiden sammen. Men en bilulykke slår Luisa ihjel, og det sidste Alessandro ser i hendes øjne er et glimt, som han bare må se igen. Han tager arbejde som rengøringsmand på et hospital for at kunne opleve dødsøjeblikket hos patienter, men ser aldrig det eftertragtede glimt og får mistanke om, at glimtet kun opstår hos mennesker som bliver revet væk med vold. Og det gør ham til mangedobbelt morder i jagten på at fange dette øjeblik for at kunne lave det perfekte maleri af det.
Det er en god historie som med Simeonis lidt gammeldags og meget præcise streg bliver flot fortalt, både som krimi og som tidsbillede. Historien skranter nok noget i troværdigheden, men det gør ikke så meget når klaveret spiller så godt som det gør her. Spændende og stemningsfuldt. Det er umiddelbart fristende at sammenligne Morderens mesterværk med Alan Moore, Eddie Campbell & Pete Mullins' From hell om Alan Moores version om Jack the Ripper-sagen. Den ligger dog en klasse over Morderens mesterværk - uden at Simeonis tegneserie da bliver ringere af den grund. From Hell er nemlig i en klasse for sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar