onsdag den 14. marts 2012

Hvad jeg skulle have set på Krimimessen i Horsens 2012, hvis...

Nej, i år bliver det ikke til noget. Fruen og jeg var der sidste år, men i år bliver det ikke til noget med Krimimessen i Horsens. Men hvis nu jeg havde skullet, så ville...
Lørdag: ...lørdagen være startet kl. 11.45 i Snedkeriet i Horsens Statsfængsel hvor krimitvillingeparrene Kaaberbøl & Friis og Dorph & Pasternak bliver udspurgt af Jesper Stein Larsen om deres krimifavoritter, og hvordan de har påvirket deres forfatterskaber. Der ville så have været en pause til kl. 13.15 til Det danske Kriminalakademis overrækkelser af Palle Rosenkrantz Prisen til Leif G.W. Persson for årets bedste krimi/spændingsroman, og af Harald Mogensen Prisen til Erik Valeur for årets bedste danske krimi/spændingsroman. Og bagefter ville jeg så have set Dansk Horror Selskabs overrækkelse af prisen for årets bedste danske horrorudgivelse. Vinderen bliver først offentliggjort ved overrækkelsen.
Så ville der have været frokost indtil kl. 15, hvor jeg ville være gået over i Trykkeriet og have hørt Nils Nordberg, Barry Forshaw og Bo Tao Michaëlis diskutere, hvorfor skandinavisk krimi er så populært. Jeg ville så være blevet siddende og ventet på dagens afsluttende slapstick-arrangementer, nemlig Henrik Palle om "Gysende genlyd" kl. 16.05 (hvad det så indebærer) og derefter have hørt skurkologerne Bo Tao Michaëlis og Henrik Palle forelæse over skurkologien set i lyset af globaliseringen og finanskrisen kl. 16.30.
Søndag: Der ville jeg være startet med at høre, hvad Ernst Neutzsky-Wulff siger til sit forsvar for de elendige anmeldelser, som hans bog Jack the Ripper har fået. Det gør han i Vesthallen kl. 10.20. Bagefter ville jeg have fået et skud virkelighedskriminalitet ved at gå over i Trykkeriet kl. 10.45 og høre Retspsykiateren Peter Kemp fortælle om sin bog Sindssyg i gerningsøjeblikket. Pause til kl. 12, hvor jeg ville være i Snedkeriet og høre Leif Davidsen, Morten Hesseldahl og Frank Esmann tale om deres spændingsmestre. Og kl. 13 ville jeg have været tilbage i Trykkeriet igen og høre Svend Åge Madsen, Kristina Stoltz og Jens Blendstrup fortælle om antologien Dette er ikke en krimi. Tja, og så ville det allerede have været slut...
Alt i alt: Noget tyndere program end sidste år hvad angår paneldiskussioner og andre arrangementer end "forfatter-interviewes-om-sin-nye-bog". Men hvad, der var alligevel så stort frafald blandt forfatterne og tendens til formkrise blandt de forfattere der mødte op søndag sidste år.
Anna Grues absint fik i hvert fald skyld for meget i 2011...

Go' fornøjelse til jer som deltager!

2 kommentarer:

  1. Jeg vil vildt gerne høre S. J. Watson! Men skal ikke afsted :)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg ville også fantastisk gerne prøve det, men måske en gang i en fjern fremtid...

    SvarSlet