lørdag den 31. marts 2012

Ny skønlitteratur - april 2012

Jeg kommer altså til at starte oversigten over april måned med Don Winslows De smukke vilde, der allerede udkom d. 30. marts, men er af en amerikansk spændingsforfatter, som jeg har været fuldstændig solgt til efter at have læst hans to første bøger på dansk, Frankie Machines vinter og I hundenes vold. Denne gang er det om to sydcaliforniske marihuanadyrkere, der lægger sig ud med det mexikanske Baja-kartel, og jeg vil vædde med at det kommer til at gå heftigt for sig. Det plejer det. Begge Winslows foreløbige bøger på dansk gav jeg sjældne fem stjerner, så forhåbningerne er derefter...
Så til Rusland hvor Vladimir Sorokin og hans Snestormen  kommer fra. Sorokin er ret kontroversiel i Rusland, og præsident Putins ungdomsorganisation har stadig en langvarig kampagne i gang for at få folk til at returnere Sorokins bøger til forlaget. Sorokin har tidligere fået udgivet En opritjniks dag på dansk, som mildest talt var en brutalt fremtidsfortælling fra det kommende Rusland. Der er ikke sat nogen eksakt dato på, men Snestormen skulle udkomme på dansk i løbet af april.
Den 30.4 udkommer Paul Hardings pulitzervinder og debutroman fra 2010 De små ting. Romanen følger de sidste otte dage i den gamle urmager George Washington Crosbys liv. Mens han ligger på sit dødsleje tænker han tilbage på sit liv og sit forhold til sin far. Det bliver interessant - pulitzervindere plejer jo at være rigtig gode. 
Så er der det skandinaviske islæt, og som sædvanlig i spændings/krimigenren: Håkan Nesser kommer med Himlen over London (24.4). Forlaget skriver "Leonard Vermin er blevet mere og mere opslugt af fortiden, især nogle thrilleragtige måneder i 1968, hvor han ved et tilfælde (måske) mødte Carla, en ung og smuk tjekkisk kvinde i eksil, og pludselig befandt sig midt i en spionsag. Nu lakker det mod enden. Leonard skal dø og virker usædvanlig klar over, hvad der skal ske. Han samler familien til en afskedsmiddag i London". Ligeledes svenske Madeleine Hesserus og hendes Byen uden kvinder kommer 17.4. Her lyder forlagets tekst bl.a "Stockholm i en nær fremtid: En bølge af brutale kvindemord ryster byen. Efter langvarige optøjer, hvor kvinder og mænd griber til våben mod hinanden, bygges der en mur. I den sydlige del, bag den hårdt bevogtede ringmur, forskanser kvinderne sig, i den nordlige del efterlades mændene i en by i forfald". 
Og så herhjem: Mikkel Birkegaard udgiver d. 24.4 Fra drømmenes bog. Hvad den handler om, ved jeg ikke men alle sejl er i hvert fald sat ind på forsiden... Jeg var bestemt ikke vild med hans forrige Over mit lig, men jeg giver ham en chance igen. Til gengæld har jeg været glad for at læse Anja Otterstrøm, og nu kommer hun med En ikke ualmindelig bivirkning d. 25.4. Her har jeg heller ikke kunnet, hvad bogen er for én, men er den ligeså god som hendes novellesamling Enebørn, så er jeg glad. 
Elsebeth Egholm runder af med den anden bog om den tidligere straffede Peter på Djursland, De dødes sjæles nat, som kommer 26 april. Den skal nok blive lånt ud og solgt, og jeg håber at der ikke skal for mange tilfældige sammentræf for at få handlingen til at hænge sammen, som der skulle til i den første bog om Peter i Tre hundes nat. Den havde ellers rigtig gode takter til en kommende serie med en sympatisk hovedperson.

Som sædvanlig kan dette indlæg måske få suppleringer hen ad vejen. 
Se nyere/tidligere indlæg om kommende bøger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar