tirsdag den 14. september 2010

J. M. Coetzee: Historien om Michael K, 1984

Normalt plejer jeg at kunne skrive om de bøger jeg læser ret hurtigt efter at jeg er færdig. Men jeg har ikke rigtig vidst, hvad jeg skulle stille op med Historien om Michael K. Derfor kommer der heller ikke en stjernevurdering på denne gang.
På den ene side er det en fantastisk flot fortælling om en mand, der er forkastet af alle, af både "systemet" og sin egen mor, og som ikke vil andet i denne verden end at leve isoleret fra alt og alle - men som hele tiden støder ind i krav om at skulle tage stilling til en lang række spørgsmål fra de helt små mellemmenneskelige og til de helt store spørgsmål om stillingtagen i den igangværende borgerkrig.
På den anden side synes jeg, at bogen var lidt af en ørkenvandring, der bliver ved med at udpensle sine pointer, og som slet og ret var temmelig kedelig!
Det er nok en bog, som er et barn af sin tid, hvor usikkerheden on Sydafrikas fremtid var højspændt aktuel og, og en bog hvor de tykke litteræranalystiske briller skal pudses, for at man (jeg) skal få et mere fuldt udbytte af bogen - og det var jeg ikke parat til i denne omgang. Bogen vandt Bookerprisen 1984, så anerkendelsen har bogen da i hvert fald fået - og Coetzee har da også siden kunnet klare sig uden min hjælp....
(Originaltitel: Life and Times of Michael K, 1983)
Og til sidst et sprogkursus: Coetzee udtales ikke Køtse eller Køtsi men derimod Kut-zir. Tak til Derrick!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar