tirsdag den 9. august 2011

Bo hr. Hansen: Død og status : Digte, tekster, 2011

Bo hr. Hansen runder halvtreds år her i oktober, tre år og en uge før jeg selv. Grunden til dén indledning er, at hr. Hansen i digt- og tekstsamlingen Død og Status både gør status over det halve liv og ser frem mod det uafvendelige, nemlig døden. Og det gør han mere eller mindre også på mine vegne - han kan bare skrive om det, så det bliver en hel mere almengyldigt, end hvis jeg skulle kaste mig ud i projektet.
Weekendavisens litterære tågehorn Lars Bukdahl har skrevet om Bo hr. Hansens tidligere digtsamling knæk.idiot.eik, at forfatteren repræsenterer en pinlighedsæstetik, og det er da også i Død og Status' tilfælde ret præcist ramt. Der er selvudleveringer, ikke mindst i digtet om faderens død, hvor biografen trak for meget til at Bo havde tid til at være til stede. Det har gjort ondt siden, kan man mærke. Og det svier næsten at læse - men med et smil alligevel.
Ikke alle digte og tekster er måske lige vellykkede, men der er meget at nikke genkendende til og meget at smile af, eller måske rettere smile med. Og det er ofte blandet med et vemod. Her tænker jeg igen især på de to digte om forældrenes død (Rosebud og Min mor) men også på teksten om den evige Maylandkalender (Mayland), og hvad den gemmer og ikke gemmer og teksten Vennernes mindeord - kommentarer på nettet om, ja, vennernes kommentarer til deres ven Bo's død. Som en af de ansvarlige for lokalsamlingen på Lyngby-Taarbæk Kommunes bibliotek kan jeg heller ikke stå for nekrologen over forfatteren i lokalavisen (Min nekrolog 2 - Lyngby-Taarbæk Bladet/Virum Posten - det grønne område). Og flere digte og tekster kunne sagtens nævnes, især nogle fine små ting om moderen.
Fin lille bog med humoristisk og vemodigt hjerteblod for os, der nu bare indse, at vi altså ikke er unge længere - og at vi, når alt kommer til alt, bare er nogle ret banale og temmelig talentløse eksistenser...
***
(Gyldendal, 85 sider) 
Indhold: Opsang (nye toner fra himlen) ; Goddag goddag - tale-sang ; Midtvejsmanden ; Fasebog - status.opdateringer ; Mayland ; Fødsel ; Forældresex ; Mirakel ; Ydmyg narcissist ; Rosebud ; Min mor ; Barndom/pubertet (kort). Side 1 ; Sympathy for the devil ; No expectations ; Dear doctor ; Parachute woman ; Jigsaw puzzle. Side 2 ; Street fighting man ; Prodigal son ; Stray cat blues ; Factory girl ; Salt of the earth ; Ungdom/mistillid ; Grøntsag ; Efterdigt ; Allens paradis - show ; Døden ; Min nekrolog 1 - Inf. tror jeg eller Pol. ; Min nekrolog 2 - Lyngby-Taarbæk Bladet/Virum Posten - det grønne område ; Vennernes mindeord - kommentarer på nettet ; Bisættelse ; Ventetid ; Himmelby - en miniatureforestilling ; Vasketøj og frakker - et par ord om os levende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar