onsdag den 24. august 2011

Ny skønlitteratur - september 2011


Bogsæsonen er stille og roligt gået i gang i august, og september byder også på guf for læseheste. Det helt store (i hvert fald for mig) er, at forlaget Klim udgiver Haruki Murakamis bog 1 i hans trebindsværk IQ84, som i følge Klim er en kærlighedshistorie "i slægt med de store klassikere". Der er lagt lidt lokkemad ud hos forlaget Klim, så du kan læse første kapitel som pdf-fil. Andet bind skulle komme d. 29. november - og bog 3 er foreløbig programsat til 29. maj næste år (tak, Mia).
September er også måneden, hvor de danske forfattere kommer i stort tal. Jonas T. Bengtsson, som ikke har udgivet noget siden supersuccesen Submarino, kommer d. 16. september med sin nye Et eventyr. Den skulle handle om et far/søn-forhold, men ellers er handlingen lidt uklar ud fra forlagets beskrivelse.
Og så kommer den klædeligt ustyrlige Susanne Staun med andet bind af serien om retsmedicineren Maria Krause, der garanteret også tager sagen i egen hånd i Hilsen fra Rexville (27.9). Det bliver helt sikkert som altid en dansk krimioplevelse ud over det sædvanlige, som i f.eks Døderummet, der var den første i serien, og som vandt Harald Mogensen prisen som bedste danske krimi i 2010. (Og er det ikke forfatteren selv, der pryder coveret?)
Fra danske forfatter kommer derudover i kronologisk rækkefølge: Jacob Berner Moe, hvis to tidligere romaner jeg har syntes rigtig godt om (Vandel og Gloria), med novellesamlingen Nu tuder jeg igen (5.9). Du kan læse novellen Udstyr fra samlingen som pdf-smagsprøve. Merete Pryds Helle, der skrev den glimrende Hej, menneske, kommer  ud med Kære Mai - et kapitel (15.9), Christian Mørk: Den åbne grav (15.9), Morten Sabroe: Fader vor (20.9) - den "faderlige" efterfølger til Du som er i himlen og Benn Q. Holm får lov at slutte med Byen og øen (20.9).
Og til udlandet (undtagen Japan). Her er det lidt mere hårdtslående på forskellige måder, som jeg har valgt ud for september: Philip Roth kommer d. 1. september med Jeg blev gift med en kommunist om hvordan maccarthybølgen bliver udnyttet til personlig ondskab, forræderi og hævn. Ret gennemført med ægte pulpforside! Jeg har tidligere kun læst hans foregående på dansk, Indignation fra 2010, og den var rigtig god. En forfatter, der også før har skrevet om ondskab, forræderi og hævn, er Fay Weldon, som udgiver Kehua 1. september. Med temaer i bogen som mord, incest, utroskab, tilgivelse og spøgelser. Så skulle der ellers være linet op til en god gang modbydelighed fra både Roth og Weldon!
Og så lige månedens svenske islæt: Mikael Niemi og hans nye Skyd appelsinen (9.9) handler om den frustrerede sekstenårige og digtskrivende fyr, der kredser om vold og massedrab. I følge forlaget en bog, der skildrer med "skarphed og sort humor, hvordan et ungt menneske formes, og hvor let det kan gå galt". Tilsyneladende noget lidt andet en Populærmusik fra Vittula! Arne Dahl udgiver sin Hviskeleg (16.9), der igen tager personer fra A-gruppen, der nu er genforenet i Europol i Haag for at bekæmpe internetkriminalitet. Han kan bare ikke lade dem pensionere i fred...
Andre oversatte forfattere, der kan efter min mening lige fortjener at nævnes, er DBC Pierre med den helt vidunderlige titel Sidste udskænkning i Slaraffenland (1.9), Philip Kerr: Gråzone (2.9) og Kate Atkinson også med en rigtig god titel: Tog tidligt af sted, tog hunden med (ca. 20.9).
Selv om det her handler om skønlitteratur, kan jeg ikke lade være med at nævne, at sangeren og skuespilleren Niels Skousen d. 30. september udgiver sine erindringer med titlen Herfra hvor jeg står. Dén glæder jeg mig også til!

Se nyere/tidligere indlæg om kommende bøger

NYT 15.9: Jeg har i dag modtaget et anmeldereksemplar af Benn Q. Holms Byen og øen fra Saxo.dk. Håber at kunne anmelde bogen d. 20.9, på udgivelsesdagen!

2 kommentarer:

  1. Højdepunktet er helt sikkert Murakami. Jeg er bare ked af, at de har delt den op i tre dele :( Jeg gider nok ikke læse den inden alle tre dele er kommet. Alternativt skal jeg have fat i en udenlandsk version, men den engelske er vist heller ikke kommet endnu. Og den japanske kan jeg sjovt nok ikke lige kaste mig over ;)

    Tredje del skulle i øvrigt ifølge Klim forhåbentligt komme den 29. maj næste år - eller i hvert fald først på sommeren 2012.

    SvarSlet
  2. Tak for oplysningen om udgivelsesdatoer for Bog 3 - den havde jeg misset.

    SvarSlet