fredag den 12. august 2011

Ud og se litteratur: Litteraturfestivaler og andre litterære gedemarkeder i resten af 2011

Find Bogbrokkehovedet og Frue på CPH:LITT, maj 2011











Efteråret er sæson for bogudgivelser og dermed også for de større litteraturarrangementer. Krimimessen i Horsens og CPH:LITT er veloverståede i april og maj 2011, men nu går de litteraturfestivalerne og de litterære gedemarkeder så i gang igen.
Af dem, som jeg kunne tænke mig - eller kunne have tænkt mig - at deltage i, er som det første Louisiana Literature i næste weekend, d. 1.-4. september. Det er et flot internationalt program i Louisianas smukke bygninger og omgivelser med bl.a. Lars Saabye Christensen, Yiyun Li, Juli Zeh, Karl Ove Knausgård og nogle af mine "superhelte" Chimamanda Ngozi Adichie og Junot Diaz og 35 andre.
Verdenslitteratur på Møn (28.-29. august) er i år noget mere lokal end sidste år, da jeg og Fruen hørte Haruki Murakami. Det er nemlig Karl Ove Knausgård, som kun bor ca. 30 km fra mig i luftlinie, nemlig Malmö. Det er lidt en tilsnigelse, at jeg tager Verdenslitteratur på Møn med i denne oversigt over litteraturfestivaler, da det kun er Knausgård og interviewere, der kommer... Ja, og så de 150 tilhørere.
Vild med ord i Aarhus fra d. 26. august fik jeg i lighed med en del andre litteraturbloggere en så personlig invitation til, at jeg var lige ved at tro, at jeg selv blev bedt om at optræde(!). Det skulle jeg nu ikke, men der er mange af de 70 andre optrædende, som jeg nu godt kunne tænke mig at høre, selv om jeg nu ikke vil tage til Aarhus for det. Programmet for Vild med ord, der løber af stablen i Stakladen, er langt overvejende med danske kunstnere.
København læser i begyndelsen af november er der endnu ikke noget program til, men det var meget forskelligartede arrangementer, som man havde i 2010: Litterære byvandringer, litteraturquiz med DSB og masser af oplæsninger - bla. undervandsoplæsning af Halfdan Rasmusssen for børn!
Og så er der endelig det helt store litterære supergedemarked i tredje potens: BogForum i København (12.-14. november). Det er jeg blevet noget træt af, da det efterhånden er vokset til, at jeg kun kan holde ud at være der fredag, hvor der ikke er så forbandet mange mennesker. I 2012 flytter Bogforum til Bella Centret, der vist nok er en hel del større - og så håber jeg, at det bliver til at holde ud igen....

Links til litteraturfestivaler:
          2012
    Har du flere links til listen? Send meget gerne en kommentar!

      Ingen kommentarer:

      Send en kommentar