fredag den 9. december 2011

Philip Roth: Jeg blev gift med en kommunist, 2011

Det er sjældent at det er en forside jeg falder for, når jeg vælger hvilke bøger jeg kunne tænke mig at at læse. Men mht. Philip Roths Jeg blev gift med en kommunist gav Harvey Macauleys danske omslag i ægte 50'er-pulp sammen med den ligeså pulpede titel mig bare ikke noget valg...
Der er til gengæld ikke meget pulp over selve bogen. Den handler om Ira Ringolds storhed og fald fra at være åbenmundet vært i sit eget radioshow fra slutningen af 1940'erne indtil han efter sin skilsmisse fra den feterede skuespillerinden Eve Frame i en bog, som hun udgiver, at blive hængt ud som kommunist midt i den værste maccarthyperiode.
Jeg havde måske forventet en mere ligepåoghård satirisk bog, men jeg burde jo kunne have regnet ud, at når forfatteren er Roth, slipper man ikke så let. Der er lange diskussioner om at tage politiske og moralske valg, der til tider kunne være noget langtrukne, selv om de bestemt ikke var uinteressante. Der er så også tilsyneladende et opgør med Roths egen fraskilte kone, som Eve Frame skulle være bygget over, så motiverne bliver lidt plumrede med den viden i bagagen.
Så i det hele taget blev Jeg blev gift med en kommunist til lidt af en skuffelse for mig, selv om jeg anerkender, at det er en vigtig historie og godt skrevet. Men den irriterede og ofte kedede mig nok mere end den var en decideret fornøjelse.
**1/2

(Gyldendal, 408 sider. Oversat fra af Niels Lyngsø fra engelsk: I Married A Communist, 1998)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar