onsdag den 7. december 2011

DR Romanprisen 2012 - De nominerede er...

Så er det officielt og offentliggjort. De bøger, som masser af romanlæsegrupper rundt omkring i landet skal læse, er bestemt:
Lone Hørslev: Sorg og camping skal læses i december og har længe været kendt som en af kandidaterne. Om fem personers liv i den lille vestjyske by Løkke (læg selv symbolik i bynavnet). På overfladen dagliglivets trivialiteter men der er i den grad lig i lasten, hemmeligheder, forbudte drømme og bristede illusioner på spil. Og fem verdener, der er ved at krakelere. Smaddergod bog! Læs min anmeldelse.
Jonas T Bengtsson: Et eventyr er januars bog. Et eventyr foregår i tre perioder i drengen og den unge mand Peters (f. 1980) liv sammen med og påvirkning fra sin far, hvis nærmest grænseløse rodløshed han overtager. Det er en rigtig god og vigtig historie, men Bengtsson har bestemt talent til at kunne have skrevet en bedre roman med så godt et tema. Jeg kom aldrig rigtig til at tro helt på historien og personerne i Et eventyr. Men Jonas T. Bengtsson er heldigvis så god en forfatter, at han stadig er interessant at læse, selv når han har en halvdårlig dag! Læs min anmeldelse.
Erik Valeur: Det syvende barn er den bog som februar skal gå med. Den har jeg endnu ikke læst, men jeg den på min 'must-read-liste'. Den Cavlingprisbelønnede journalist Erik Valeurs mammutroman handler om syv spædbørn, som i 1961bortadopteres fra det hæderkronede børnehjem Kongslund. Men et af børnene bærer på en hemmelighed, som for enhver pris skal skjules, og da en ældre kvinde mange år senere findes død på en strandbred tæt ved børnehjemmet, og et anonymt brev opskræmmer nationens mest magtfulde ministre, eksploderer sagen... Der har været lidt blandede holdninger til romankunsten men ikke til indholdet i bogen i de anmeldelser, som jeg har set. Og der er ingen tvivl om at Valeur er en gudsbenådet journalist. Så langt tilbage kan jeg da huske til månedmagasinet Press.
Henrik Andersen: Beskyttelseszonen er marts' bog. I midten af 60'erne møder østtyske Ingrid danske Poul i Eisenach. De forelsker sig, og Ingrid bliver gravid. Men det er ikke nemt bare at rejse ud af DDR. Noget for noget. I begyndelsen af 90'erne er sønnen Martin professionel fodboldspiller og bliver solgt til Hansa Rostock i det nu tidligere DDR. Og ad omveje sætter han sig for at finde ud af, hvad der var med hans forældre i 1960'erne. Bogen fungerer godt, og Henrik Andersen får enderne bundet godt sammen i historien. Den er skrevet troværdigt og med let hånd - omend lidt anonymt - og både personer og meget forskellige miljøer virker ægte, men det er absolut ikke uforglemmelig læsning... Læs min anmeldelse.
Trisse Gejl: Siden blev det for pænt er den bog, der skal læses i april. Trine Vedel er 39 år, forfatter, en ret stor dansk kanon med sine romaner fra den danske udkant. Men hun er ved at være brændt ud på nærmest alle måder. Hun er ramt af skriveblokering og føler i stigende grad en falskhed i det hun skriver. Dertil kommer, at både ægteskabet og økonomien er under lavpunktet, og at hun efterhånden drikker som en svamp. Og ikke engang hendes liv i offentligheden er hun selv herre over... Trine kan kun lige præcis overskue sin litteraturs (eller andres) liv, og da hun heller ikke kan det mere, hvad er der så? Hun siger på et tidspunkt: "Alt hvad jeg har, er noget, jeg havde engang". Kan der mon gøres noget, når man er kommet så langt ud...? God bog, der kan anbefales. Læs min anmeldelse.
Lisbeth Brun: Det du mister er den sidste bog der skal læses i maj. Den har jeg heller ikke læst, men den skulle handle om Marie, der efter at være blevet gravid med to tilfældige mænd, bliver gift med Villy midt i 1960'erne. De har ikke meget at sige hinanden, og mens Villy kun tænker gårdens drift, bliver Marie mere og mere frustreret. Den har fået noget blandede anmeldelser: Fra to stjerner i Jyllands-posten til fem stjerner i Politiken der skrev, at Lisbeth Brun i Det du mister skriver i "det brede, nærmest filmiske widescreen-format, Brun bedst kan folde sin storslåede sproglige påfuglehale ud i al dens farverigdom".

Hvis jeg skulle komme med et skud fra hoften, så ender kampen med at stå mellem på den ene side Lone Hørslev og på den anden Erik Valeur eller Jonas T. Bengtsson, men det bliver nok Lone Hørslev der i sidste ende render med prisen. Rent gæt baseret på litteraturtyperne - både blandt bøgerne og romanklubbernes normallæsere. Men lad os se...
God læselyst i læsekredse og læseklubber!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar